Det har skrivits och diskuterats om att flyga eller inte flyga de senaste veckorna.
Jorden är på väg att gå under och flyget är en av de stora bovarna.

En rad kändisar och tidningskrönikörer har ställts sig upp i bänkraderna, fördömt flyger och bestämt sig för att inte flyga mer.

Och det är ju superbra! Vi behöver människor som tar ställning, som skapar opinion och som är beredda att stå fast vid sina ideal. Men kommer det att rädda världen? Tyvärr inte, är väl vi böjda att tro. Att väntar på att hela jordens befolkning en och en och på egen hand inser vart jorden är på väg och tar eget personligt ansvar känns optimistiskt i tider där världens mäktigaste land just valt en illitterat, och självgod faktaförnekare till president.
Där 2 miljarder kineser och indier precis börjar få råd att slit-och-släng-konsumera och nöjerresa jorden runt. Att de nu frivilligt, en och en, skulle avstå det som varit vårt privilegium i ett halvt sekel.

Vi tror på politiska och vetenskapliga lösningar och vi är (inte sedan senaste veckan, utan sedan ganska många  år tillbaka) beredda att stödja alla politiska initiativ som leder till att lösa klimatkrisen.

I kändisarnas kölvatten kan det förhoppningsvis komma en brett förankrad opinion som gör att vi i denna valrörelse slipper valaffischerna som figurerade i den förra: ”Om parti XXX vinner kommer din Thailandsresa att bli 7000 kr dyrare”. Då kommer ett sådant grepp bara att slå tillbaka på det egna partiet självt.

I väntan på de politiska lösningarna klimatkompenserar vi sedan många år tillbaka ihärdigt genom att vara månadsgivare till VI-skogen. De planterar extremt konkret ett visst antal träd för de pengar man ger. Bevisad syretillförsel alltså. Bloggen HallojVärlden har skrivit en bra uträkning om hur mycket man behöver plantera för att kompensera.
I år dubblerar vi vårt månatliga belopp till VI-skogen.

åka tåg från Umeå till St Petersburg

Sen har vi gått med i Facebook-gruppen Tågsemester också. En sjukt inspirerande sida där man ganska direkt blir sugen på att ta tåget till Europa i stället för att flyga.

Vi vill också prova. För klimatets skull. För äventyrets!

Familjeresan i sommar som vi frågade om för ett tag sedan är redan bokad. Det blev Riga och det blev flyg (inte tåg). Men vi vill till St Petersburg också, fast utan barn.

Tanken börjar spira… tänk om det skulle gå att åka tåg. Googlingen startar.

Jodå. Först tar man färjan från Umeå till Vaasa i Finland. 330 kr enkel resa. Buss till färjeterminalen går från… Ålidhems centrum, dvs ett slitet 70-tals centrum 4 km från Umeå stadskärna. Hm. Står inget pris på den, kan det vara så att den ingår? Färjan tar 5,5 timmar.

 

åka tåg från Umeå till St Petersburg
Visst ser det mysigt ut?!

Sedan går det tåg från Vaasa. Det vill säga från järnvägsstationen 3 km från färjeterminalen. Buss finns emellan, svarar man hjälpsamt från Wasalines kundcenter. Pris oklart.
Det går inte att köpa båt och tåg som ett paket. Skiter sig den ena, så skiter sig den andra. På vr.fi, Finlands motsvarighet till SJ, kan man inte köpa en biljett ända till St Petersburg. Man måste i stället köpa en biljett till Helsingfors och sedan ytterligare en till St Petersburg.

åka tåg från Umeå till St Petersburg
Järnvägsstationen i Vaasa

Vi har hamnat i separata-biljetter-helvetet big time.

Fast det kanske inte gör så mycket ändå, för det avgår visserligen några tåg per dag från Vaasa, men inget av dem som man hinner med om man kommer från färjan, ankommer Helsingfors i tid för att hinna med sista tåget till St Petersburg. Men nästan. 13 minuter från färjan ankommer Vaasa tills tåget går till Helsingfors. Samma tåg som matchar kvällens sista avgång mot St Petersburg. Att kliva av färjan och ta sig 3 km på 13 minuter är ju omöjligt. Men om biljetterna suttit ihop. Då hade det ju varit en annan femma. Då hade vi kommit ända fram till St. Petersburg över dagen.

Som det nu är måste det bli övernattning i Helsingfors ändå. Perfekt för den som alltid velat uppleva Domkyrkan i Helsingfors. Gilla-läget-läge för oss andra.
Vi hittar tåg för 45 Euro till Helsingfors. 69 Euro Helsingfors till St Petersburg. Scandic Hotel i närheten av Helsingfors järnvägsstation kostar 1200 kr för en natt.

Summa summarum landar vi på 2047 kr enkel väg per person. 4094 kr tur och retur. Resan tar 30,5 timmar från Umeå ner till St Petersburg.

Samma resa med flyg kostar 2400 kr tur och retur och tar då knappt 9 timmar inklusive flygplatstransfer på bägge orter.

Vad vill vi säga med detta då? Att man måste ju typ flyga?

åka tåg från Umeå till St Petersburg
Domkyrkan i Helsingfors

Näe, förstås inte. Utan mer att det behövs smarta politiska och affärsmässiga alternativ NU där flyget får bära sina klimatmässiga kostnader, där det är lika enkelt att söka fram och boka en tågresa (eller för all del en tåg+båt-resa) som med flyget. Sajten tagresor.se behöver lanseras, 5 klick och så har man en sammanhållen biljett färdigbokad och klar till bästa pris.

Trump-anhängarna kommer ändå inte att börja åka tåg, men vi andra kommer definitivt att göra det!

Läs även Per J Anderssons krönikor om varför vi slutat ta tåget till Europa.

åka tåg från Umeå till St Petersburg
Det ouppnåeliga – St Petersburg

Men ska vi åka tåg till St Petersburg eller inte då? Hur blir det? Vill ju ni veta nu.
Jo men klart vi ska. Nu när vi väl fått iden och börjat kolla känns det som en häftigt äventyr ändå. De bortdomnade tågluffar-takterna vädrar morgonluft. Fast vi vågar inte lova när. Kan vara ett äventyr för nästa sommar kanske. För det kräver ju lite tid. Och pengar.

Välkommen att gilla 4000mil på Facebook för fler tåg-iga äventyr och resefunderingar.

 

19 Comments

  1. Margareta

    Mycket bra inlägg. Tänkt mycket i samma banor. Och läst många inlägg -inklusive Per J A. Verkligen synd att det har blivit så krångligt att åka tåg, även om det såklart går. Läste även nyss Johnnybaijans söndagskrönika om resandet. Som av en händelse även en artikel om var det flygs mest i världen… http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20180202/det-har-ar-varldens-mest-trafikerade-flyglinje/ Det krävs större grepp för att finna lösningar. Det är svårt att göra rätt. Dock just nu själv på tåg mot huvudstaden 😊
    ”Illiterat, självgod faktaförnekare” -klockrent! Och bedrövligt!

    • Gunilla Yourstone

      Håller med dig helt. Det krävs stora (större) grepp.
      Tåg är ju supersmidigt och även trevligt som transportmedel inom Sverige. Önskar att det blev samma inom Europa.
      Hehe, rätt nöjd med den formuleringen själv. 🙂

  2. Nu överdrev du nog lite. Ja, inte om omaket och kostnaden att resa med tåg från Norrland när man vill ut i vida världen. Är nästan omöjligt. Nej, om Wasaline transferbussar till hamnen. De går både via Umeå centrum. Och förstås IKEA 😉

    • Gunilla Yourstone

      Ja men vad skönt! 🙂 Det var Ålidhems centrum jag hittade när jag sökte.

  3. Nej det är inte så att flygvägrande kändisar stoppar illiterata klimatförnekare men de vågar gå först och de har ofta en tro på att individer gör skillnad. Titta på det kända filmklippet om hur vargarna återkom till Yellowstone. Det var inte speciellt många vargar men de ändrade en hel flod.

    • Gunilla Yourstone

      Hm, jag har väl bara inte en alltför optimistisk syn på altruismen som historieskrivare.
      Och hur som haver tror jag bara att det är vi i västvärlden som befinner oss här i tankevärlden just nu. Det är som med palmoljan. Vi i Sverige (och eventuellt några länder till) bojkottar. Men 99% av jordens konsumenter har inte ens förstått att palmolja är något dåligt. De är inte där. Det blir liksom ingen effekt worldwide.
      Jag vill ha politiska beslut.

  4. Du har tagit fram huvudproblemet. Det är ofta billigare att flyga än att åka tåg. Inte bra när en färja är med. Flög igår från München till Stockholm med SAS. Biljetten kostar bara 117 Euro tur och retur inkl stolreservation. För det priset kommer jag med tåg bara från München till typ Frankfurt. Jag ser även ett liknade problem med bil. Det är även här ofta billigare att åka bil om bilen är full. Så belastar vi vägar och naturen. Dessa problem kan bara lösas politiskt.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är otroligt tokigt att flyg är så billigt och tåg (ofta) så dyrt. Tåg inom Sverige kan dock vara riktigt prisvärt om man köper biljetterna precis när de billiga släpps, 90 dagar innan avresa. Men då måste man ju veta att det funkar så också.

  5. Så länge folk fortsätter flyga som om det inte var någon fara kommer det i alla fall gå åt helvete. Att det är billigare och snabbare är ju helt klart, men miljön betalar priset. Jag tror att konsumenter har mer makt än man tror, och att om västvärlden markerar att det är allvar kanske de andra miljarderna fattar? Som det är nu ökar ju resandet som bara den. Man kunde tro att folk tänker att de ska se så mycket som möjligt innan det är för sent. Och snart är det nog det om ingen förändring sker. Var och en får ta ansvar för sitt avtryck tycker jag men egentligen tycker jag att det borde lagstiftas om det eftersom eget ansvar inte verkar funka.

    • Gunilla Yourstone

      Håller med dig om att eget ansvar inte funkar och är för politiska lösningar.

  6. Bra inlägg – förhoppningsvis kan du skriva en uppföljare om 10 år som visar hur smidigt det är att åka tåg hela vägen fram till St Petersburg, bokat på en och samma sida!

    • Gunilla Yourstone

      Ja eller om bara 3 år? Vågar man hoppas? 🙂

      • Tja, fyra år senare anföll Ryssland Ukraina, och utsatt för sådana sanktioner att du inte kan besöka Sankt Petersburg. Det har gått fem och ett halvt år sedan inlägget skrevs.

        Under dessa år har Tyskland hamnat i något slags energipolitiskt undantagstillstånd, efter att ha lagt ner sin fossilfria kärnkraft och gjort sig helt beroende av rysk fossil naturgas. Och plötsligt stängdes gasen av och Ryssland befinner sig i krig. Energipriserna i Sverige, som nu måste exportera sin energi till Tyskland, har tiodubblats. Levnadsstandarden rasar. Inflationen är 9%, vi har folk som inte kan äta sig mätta längre. Bönderna har inte råd att bruka jorden när dieseln kostar 25 kr/litern.
        Södra Sverige har inte energi så det räcker efter att Ringhals stängts. Silli-vond-kraften räcker inte. Verkligheten gör sig brutalt påmind, i ett land som Sverige, där vi ändå har bättre förutsättningar för energiproduktion än många andra länder i Europa.
        Nu bränner Tyskland brunkol som aldrig förr och koldioxiddebatten i Tyskland är helt tystad.

  7. Jessica

    Vi ska hela familjen åka elbil i Europa i sommar är planen, ner till södra Italien.. Prismässigt vet jag inte vad vi kommer landa på, tidskrävande, japp så klart.. smidigt, nej säkert inte alls.. men va kul det ska bli med ett elbilsäventyr säger jag nu innan iaf,,, kanske inte när vi står på landsbygden nästan urladdade och ingen laddningsstation i närheten 😀 Bättre samvete kommer jag iaf ha!

    • Gunilla Yourstone

      Låter superspännande! Skulle också gärna vilja göra ett bil- eller tågäventyr i Europa med barnen, men det är trassligt att få till pga annan förälder att ta hänsyn till och son med funktionshinder.

  8. Hej Gunilla! Tack för din blogg; av de svenska bloggarna läser jag i princip bara dig. Tråkigt att de flesta av bloggarna ägnar sig mestadels åt att posta fina bilder och oändliga listor över besökta länder/destinationer.
    Tack för detta inlägg, det känns sååå aktuellt. Bara några siffror som jag hittat på United Nations World Tourism Organisation. Enligt World Tourism Barometer uppgick det totala antalet flygresor i hela världen till häpnadsväckande 1,322 miljarder under bara 2017! Detta i jämförelse mot runt 440 miljoner år 1990, dvs 3 gånger mer. För flera år sedan reste vi väldigt mycket, upp till 10 gg per år med flyg, men på senare tiden har vi gjort ett medvetet val att flyga mindre och kombinera med alternativa sätt så gott det går.
    Jag tror inte att det kommer att funka så bra att ta sig till St. Petersburg med tåg just inom en rimlig tidsram och budget, men att kombinera att flyga dit och ta en kryssning till Valaam, Kizhi eller Volga (från Moskva tror jag) skulle jag starkt rekommendera. Då maxar man reseupplevelsen, men inte genom att flyga mer. Länken till sajten med kryssningar i Ryssland: http://www.russian-river-cruises.com/
    En annan sak som jag tycker kan påverka är att minska rejält på jobbresandet. Detta är i många fall helt onödigt och går att ersätta med videomöten och andra alternativ. Försöker aktivt övertala mina kollegor att det går 🙂

    • Gunilla Yourstone

      Ja det flygs sjukt mycket. Och allra mest i Asien. Tror också på att göra färre resor och vara borta längre tid. Vi är så himla begränsade vad gäller det då vi är varannanveckasföräldrar. Vi får se vad vi hittar på för spännande runt St Petersburg.
      Vad roligt att du gillar vår blogg. Tack så mycket för beröm! 🙂

  9. Mycket bra inlägg! Jag ser utbildning som en nyckel också. Och investeringar. Men politiska beslut behövs också. Och tack för länk.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *