Att åka SJ nattåg i 1 klass sovkupé

Även om vi ofta åker tåg inom Sverige, så blir det inte så ofta nattåg. Sist det begav sig var hem från Namibia 2011. Nu efter Travel News Market i Stockholm är det dags igen.
Vi känner oss själva och vår komfortnivå ganska bra och bokar förstås en 1:a klass sovkupé. Så här blev färden.

SJ Lounge

För alla med en förstaklassbiljett bokat från Stockholm ingår vistelse i SJ Lounge på Centralen gratis.Vi anländer vid 7 tiden och då är loungen i princip full. Men efter någon halvtimme verkar de flesta tåg ha avgått mot sina destinationer, för nu är vi bara en handfull resenärer kvar.

I loungen ingår några enklare drycker, ingen alkohol som på flygplatsernas lounger och lite enkel förtäring. Absolut inget man står sig på som middag, men kanske lite att fördriva tiden med i all fall? Själva är vi mätta och tar bara av vattnet. En stor skylt förkunnar att det är förbjudet att fylla på av vattnet i egna behållare.


Tidningar och faktiskt också några böcker finns att läsa i loungen. Själva nöjer vi oss så väl med att bara sjunka ner i varsin fåtölj, använda wi-fi´t och eluttagen. Det känns som usp:en här, det relativa lugnet och komforten mot Centralens stora vänthall, tillgång till toa och vatten, samt det där eluttaget då.

Jag fotar lite, men blir åthutad av personalen. Det är förbjudet att fota här och även på alla SJ´s tåg, får jag veta.

Loungen stänger 20:30 och vårt tåg avgår inte förrän 21:12, så vi satsar på att dra ut på avskedet så länge som möjligt och lämna loungen just 20:30. Då står man i princip och svabbar golvet runt oss och har släckt alla lampor. Framme vid spår 8 är vårt nattåg dock redan på plats. Konduktörerna prickar av oss på listor och sedan är det bara att gå ombord och installera sig.

Tåget

Ve mig, men jag fotar ombord på tåget också, fastän jag just fått veta att det är alldeles förbjudet. Vi har alltså en 1:a klass sovvagn. Två slafar, en över och en under. Ca 60 cm tillgodo av kupén utöver det. Trångt för två. Vi gör iordning oss själva och kupén för sömn ganska omedelbart. Sängarna är redan bäddade med lakan, men överslafen är ju inte nedfälld när man kommer och på underslafen ligger ett överkast att sitta på.

nattåg i 1 klass

nattåg i 1 klass
nattåg i 1 klass

Det finns ett litet skrymsle med galgar för att hänga bort jackorna och även en stege upp till överslafen.

1:a klass sovkupé

I badrummet som rymmer toa, handfat och dusch, hittar vi 3 tetror med vatten. Vi kryper ner och släcker ganska omgående och i all fall jag, sover nog till och med innan tåget rullar.

1:a klass sovkupé

Färden genom ett nattligt Norrland

Att åka tåg från Stockholm till Umeå tar 6 timmar och 20 minuter. På dagtid alltså. Nattågen kör långsammare. Dels kanske för att färden ska bli bekvämare, men också antar jag för att resenärerna ska komma fram en inte alltför okristlig tid. Denna nattliga färd tar alltså 9 timmar.

Jag sover bra. Men vaknar också till ett antal gånger. Tåget kränger. Gör det så på dagen också, undrar man? Tåget står stilla ibland också och då vaknar man av det. Men i stort sett sover jag bra, absolut.

40 minuter innan Umeå ringer ett alarm i väggen. Väckning. Vi klär yrvaket på oss och ligger påklädda på sängarna sista biten. Vi har krypavstånd från stationen till vårt radhus, så ingen av oss är sugna på SJ-duschen nu.

Frukosten

Ingen säger det till oss, men som tur är hör vi en annan resenär fråga konduktörerna:
– Var serveras frukost?

Jodå frukost får man serverad på två alternativa hotell i Umeå, varav det ena är Hotell Aveny, några hundra meter från vår bostad.

Vi går hem först med väskorna, jag snabbduschar och sedan bänkar vi oss på Aveny och äter en förstklassig hotellfrukost, innan jag går vidare till jobbet.

nattåg i 1 klass

Så hur sov vi?

Som sagt. Att tro att man ska sova som ett spädbarn på tåg, är ju en utopi. Klart man vaknar till när det kränger osv. men givet det, så är vi jättenöjda med sömnen. Jag är pigg och fräsch hela dagen på jobbet sen. Inga problem, jag har fått mina timmar skönhetssömn.

Tips till den som ska resa nattåg

Några tips på vägen:

  • Dricksvatten får man i kupén.
  • Packa det du behöver i kupén, dvs tandborste etc och nästa dags kläder i separat liten väska. Inte i en stor resväska om du behöver en sån i övrigt på resan. Kupén är så trång, så det blir struligt att öppna en resväska i den.
  • Kolla upp frukosten. Nu när vi läser på SJ´s hemsida efteråt verkar den ibland serveras i bistron och ibland på hotell på ankomstorten.
  • Tågvärden har koll på vart du ska av och ett alarm väcker dig 40-30 minuter innan du är framme. Så ligg inte vaken och oroa dig för att sova över stationen.
nattåg i 1 klass
nattåg i 1 klass

Kommer vi att åka igen?

Ja absolut, vi är jättepositiva till detta. Ett litet äventyr var det absolut, sömnen blev god och frukosten kändes så lyxig.

Alla våra inlägg om resor med tåg hittar du här.

Vill du läsa om fler av våra tågresor? Glöm inte att följa 4000mil på Facebook.

 

14 Comments

  1. Har också åkt tåg i första klass sovkupé några gåner och alltid varit nöjd.
    Loungen dock sådär, att inte få ta vatten?? Konstigt!
    Det ska vara fri tillgång på vatten.

  2. Förbjudet att fota i loungen och på alla SJ:s tåg? Okej, den var ny. Har fotat massor både i lounge och deras tåg och ska snart göra det igen, då jag ska göra samma resa som er om ett par veckor (gjorde inget blogginlägg senast jag reste egen sovkupé, 2009 😉 ). SJ själva har ju dessutom lyft fram i alla fall en stor rese-Youtube:are som gjort en tripreport om deras nattåg från Stockholm upp till Kiruna. Så… med det sagt tar jag den åthutningen med en nypa salt.

  3. Ska tillägga att loungen har olika serveringar beroende på tid på dagen. Var också där en morgon när de precis dukat bort frukosten och det var två timmar till lunchbuffén, men tåget vi skulle med hann lämna innan den serverades. Men konstigt om det inte var frukost klockan 7? Eller var det 19 ni var där?

  4. Älskar att åka nattåg, ska kanske göra en resa någonstans bara för resans skuld. Ka-dunk hela natten är rena sömnmedlet för mig. Hoppas de sätter upp nattåg igen till Oslo, då ska jag aldrig mer åka annat.

    Men blir genast nyfiken på vad en förstaklasskupé kostar. Minns du vad ni betalade?

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är rätt rogivande faktiskt. 2462 kr betalande vi för två personer. Det kanske jag skulle ha skrivit.

  5. Alla med en SJ förstaklassbiljett för dagen får komma in i SJ lounge, förstaklassbiljetten måste inte vara från/till Stockholm
    Nattågen kan inte köra fortare än 160 kilometer i timmen, det är därför dom inte går fortare än SJ snabbtåg

    • Gunilla Yourstone

      Vi åkte sittvagn en gång med nattåget som kommer fram 2 på natten till Umeå och sedan fortsätter norrut och då sa tågvärden som svar på vår fråga om varför man körde så långsamt, att det var för sov-resenärernas skull.

  6. Evalena

    Tågets hastighet beror på :
    Rälsens skick
    Enkekspår eller dubbelspår, går det att möta ett annat tåg och var?
    Tidtabell.
    Om man skriver om såna saker kanske man tar reda på fakta.
    T ex kontaktar Sj’s presstjänst.

    • Gunilla Yourstone

      Tack Evalena för din positiva och trevliga kommentar.
      Rälsens skick och enkel- eller dubbelspår är väl samma oberoende om det är natt eller dag kan man väl tänka? Så dessa faktorer utgår liksom när man funderar över skillnaden på 2 timmar och 40 minuter mellan dag- och nattåg mellan Umeå och Stockholm.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *