Jag har precis varit på Webbdagarna i Stockholm i två dagar, kom hem för någon timme sedan och är så fylld av inspiration som man gärna kan bli.
Av en slump blev det inte bara spaning för jobbets räkning, utan även för 4000 mil´s…

Nästa stora grej inom resebranschen kommer, tror jag, kommer att bli virtual reality.

Virtual reality (VR) innebär att via digital teknik visuellt förflytta sig till en annan omgivning än den verkliga. Via headsets och glasögon utestängs verkligheten och i vilken riktning ögonen än tittar ser man den virtuella miljön i stället, 3-dimensionell och med djup.

För några år sedan var denna teknik mycket dyr och även otymplig. Ett headset för användarupplevelse kostade i storleksordningen 50.000 kr. En VR-kamera kunde väga 70 kg.

Idag ryms tekniken för att uppleva VR i en Smartphone. Google Cardbord, som släpptes 2014, är en enkel kartong-byggsats där man själv kan bygga ihop ett eget headset med glasögon som man sedan fäster sin Smartphone i.

Nu har även Google Expedition kommit, en vidareutveckling av cardboard, som ska möjliggöra för skolklasserar att göra virtuella exkursioner till Stora Barriärrevet, Kinesiska muren, Galapagos öarna mm utan att lämna klassrummet.

Denna teknik öppnar naturligtvis fantastiska möjligheter för resebranschen, där egentligen bara fantasin sätter gränser.

Tänker er möjligheten att innan man bokar ett hotell, kunna gå runt och känna på miljön, hur stora är egentligen rummen, vilken utsikt har man från balkongen. Inte bara via en bild utan att faktiskt kunna gå fram till räcket, luta sig ut och titta är alla håll!
Att kunna gå ombord på business class på en ny flygplansmodell och kolla in alla bekvämligheter.
Att kunna besöka Chichen itza, helt utan turisthorder.
Och att en vanlig grå onsdag i mars ta hissen upp till infinitypoolen på Marina Bay Sands tak och titta ut över poolkanten och Singapore!

Tekniken för att spela in VR har gått samma väg som tekniken för att uppleva. Inom några år kan säkert även den tekniken finnas i var man ägo och VR-upplevelser spridas som vanliga filmer idag; på bloggar, reseforum och i Tripadvisor-reviews.

Vad tror du, kommer Virtual Reality att slå i resebranschen? Och är det i så fall något bra?

Kommer utvecklingen i så fall leda till att vi blir ännu mer sugna på att resa, eller kommer vi i förlängningen, när tekniken nått sin fulländning att bli bekväma och stanna hemma? Vi har ju när allt kommer omkring redan sett kinesiska muren och allt det där andra….

6 Comments

  1. Det där provade jag på under World Travel Market i London under förra året. Så otroligt häftigt hur tekniken kan skapa såna upplevelser!

    • gunilla yourstone

      Ja visst är det! Och vi är ju bara i början på denna utveckling. Vart det kommer att landa kan vi förmodligen inte ens föreställa oss.
      Mvh Gunilla

  2. Det känns lite dubbelt på något sätt… Fascinerande förstås och jag skulle gärna testa om jag fick chansen! Samtidigt… ska man inte kunna få överraskas lite och uppleva saker på plats…? Nåväl, utveckling går aldrig att stoppa så det är bara att hänga på 😉

    • gunilla yourstone

      Jag har inte heller testat än, men hoppas få chansen snart via jobbet.
      Känner som du, allt med den digitala utvecklingen är inte positivt, men det är bara att hänga på!
      Mvh Gunilla

  3. Herregu så häftigt! Detta tror jag absolut på i resebranschen. Att kunna förhandstitta lite på resmål, sevärdheter, hotell och annat innan man t.ex. bokar lär bli väldigt populärt 🙂 Ungefär som att många mäklarfirmor har virtuella rundvandringar i hus de ska sälja likt funktionen streetview på Google. Nästa steg lär väll bli att man själv kan spela in ”filmerna” för att kunna återuppleva sin resa hemma vid skrivbordet!
    /Linnea

    • gunilla yourstone

      Exakt, en tidsfråga innan Tripadvisor-review’sen är VR allihopa!
      Mvh Gunilla

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *