Det finns en uppsjö av hotellbokningssajter att välja mellan när det är dags att boka hotell inför resan. Men är de tillförlitliga? Och vilken är egentligen bäst att boka med?
Booking, Hotels, Agoda, Expedia, Hotelsopia, MrJet osv. Dessutom finns samlingstjänster som jämför och vidareförmedlar till dessa sajter, t.ex. Trivago.
Vi har inte använt alla dessa utan egentligen bara Booking, Hotels och Agoda.
Idag tänkte vi ge oss på en jämförelse av dessa utifrån vår egen erfarenhet och våra egna upplevelser.
Pris
Vi har inte kunnat upptäcka några jätteskillnader i pris mellan dessa tre sajter. Det kan skilja några tior ibland, i undantagsfall mer, men vi har inte sett något mönster att någon är billigare än den andra, utan det verkar vara från fall till fall. Det lönar sig alltid att kolla priset på flera bokningssajter innan man slår till och bokar.
Hotels 3 poäng
Booking 3 poäng
Agoda 3 poäng
Urval
Här finns det skillnader.
Hotells har mest etablerade ”riktiga” hotell och därmed de dyrare alternativen.
Agoda och Booking har ett större utbud och även mer budgetalternativ av typen privata lägenheter, B&B, Guesthouses etc.
Hotels är den sajt som, enligt vår erfarenhet har sämst täckning av lite mer udda resmål. De har dåligt med alternativ i t.ex. Sri Lanka och Burma, som vi besökt och Kroatien och Rumänien som vi är på väg till under året.
Hotels 2 poäng
Booking 3 poäng
Agoda 3 poäng
Användarvänlighet
Alla tre har appar för mobil och platta.
Vi upplever även alla tre som användarvänliga.
Hotels och Booking är bättre på att minnas vad jag sökte sist och ”hålla ihop” mitt konto även om jag använder olika enheter.
Navigeringen på Agoda kan vara lite ointuitiv.
Hotels 3 poäng
Booking 3 poäng
Agoda 2 poäng
Tillförlitlighet
Funkar bokningen? Finns det ett rum när man kommer och är priset det avtalade?
Överlag har detta fungerat mycket bra för oss. En gång 2011 i Spanien fanns inte bokningen från Booking när vi anlände till hotellet. Då löste hotellet det själva genom att ordna ett mycket lyxigare rum till samma pris på ett annat hotell.
Nu senast på Sri Lanka hände samma sak, denna gång med Hotels. Då löstes problemet också genom att hotellägaren förmedlade kontakt till ett annat hotell.
Hotels 2 poäng
Booking 2 poäng
Agoda 3 poäng
Kundvård
Här upplever vi definitivt skillnader.
Booking känns väldigt kundvårdsmedvetna. De har hört av sig till oss som kunder direkt när det varit något och löst alla uppkomna problem omedelbart och på ett professionellt sätt.
Hotels däremot känns mer tveksamma. När strul uppstår är de sega på att höra av sig och har inte riktigt tagit sitt ansvar.
Vid incidenten ovan t.ex. när vi kom till vårt avtalade och betalda boende på Sri Lanka och ingen reservation fanns enligt hotellägaren och vi fick ta ett annat hotellrum där vi själva fick lägga ut för hotellrummet igen, tog det en månad innan vi återbetalades. Då krävdes det att vi först mailade en gång utan att få svar och sedan ringde 2 gånger innan pengarna till slut dök upp på kontot.
Vi fick då bara tillbaka de pengar som vi betalat innan till Hotels. Ersättningshotellet var ca 200 kr dyrare, men vi hade inte så många val, då de flesta hotell på orten var fullbokade.
Hotels ersatte dock inte vårt utlägg med kontanter, utan vi fick i stället ett presentkort på Hotels på 500 kr.
Presentkortet, visade det sig sedan då vi skulle använda det, funkade inte på alla hotell och i regel inte på de billigare alternativen.
Hotels har också lite konstiga kampanjer tycker vi, då man om man betygsätter sitt senaste hotell får extrapoäng i deras bonusprogram, men när man väl får den kupongen är den bara giltig i någon månad. Så ofta bokar man kanske inte hotell, så att man hinner utnyttja en sån kupong…
Agoda kundtjänst utmärker sig inte åt något håll.
Hotels 1 poäng
Booking 3 poäng
Agoda 2 poäng
Lojalitetsprogram
Hotels lojalitetsprogram heter Rewards och där samlar man bonusnätter. Efter 10 nätter får man en gratisnatt motsvarande värdet på genomsnittet av de 10 insamlade hotellnätterna. Om man använt en 10%-rabattkupong (som skickas ut till alla kunder med jämna intervall) tjänar man inte in någon bonusnatt.
Alla hotell infattas inte av Rewards.
Man måste köpa en kvalificerad övernattning per år för att finnas kvar i Rewards-systemet. Om du inte gör det stryks du ur programmet och dina intjänade poäng försvinner.
För oss har det hänt att ett hotell har varit giltigt för Rewards när vi bokat, men när vi väl bott där har det varit borttaget ur programmet och ingen natt har tjänats in.
Agodas lojalitetsprogram heter Agodas Bonuspoäng, helt enkelt. Man kan vara premium- och elit-medlem.
Man tjänar poäng per debiterad dollar. Premium-medlemmar får 20 poäng per dollar, elit-medlemmar får 31,25 poäng per dollar.
När vi läser deras villkor verkar det som att bara de som blev kunder innan 1:a april 2014 innefattas av bonusprogrammet.
Bonuspoängen försvinner efter varje kalenderår, har vi upptäckt. Dvs intjänade poäng under 2014 verkar försvinna när det blir 2016. Detta har vi dock inte kunnat hitta någonstans i villkoren.
Man kan inte använda poängen om man har färre än 12500 poäng. Det tar dessutom tid för intjänade poäng att komma in på kontot. Vi ha t.ex. inte upptäcka att poängen från vår resa i september förra året hade kommit in på kontot innan andra äldre poäng försvann för oss.
12500 poäng kan lösas in till ett värde av 203 kr.
Bonusen för en premium-medlem är ungefär 10% av inköp, för elit 15% Men det är ju om inga poäng hinner förfalla, annars blir det ju mindre.
Bonuspoängen kan inte utnyttjas på alla hotell.
Sammanfattningsvis är Agodas program oöverskådligt, det är långt ifrån självklart hur mycket man egentligen tjänar, eftersom pengar räknas om till poäng, som sedan räknas om till pengar igen…
Vi gillar inte att poäng förfaller heller, eller för den delen att det inte är tydligt hur de förfaller.
Bookings lojalitetsprogram heter Genius.
När du bokat 5 gånger, alltså inte 5 nätter, aktiveras en Genius-status för ditt medlemskap. Då får sedan 10% rabatt rakt av på väldigt många, men inte alla boenden. Man får dessutom andra erbjudanden ibland som t.ex. sen utcheckning mm. genius-medlemmar får dessutom en egen kundservicelinje på telefon.
Av någon outgrundlig anledning är Genius väldigt ”hemligt”. Ingen information finns på sidan, vi fick plötsligt bara ett meddelanden att vi blivit uppgraderade och fick sedan automatiskt tillgång till rabatterna.
Vi tycker att Bookings system är det bästa, man får rabatten direkt vid bokningen i stället för att vänta till sen och eventuellt bli av med intjänade poäng längs vägen.
Hotels 2 poäng
Booking 3 poäng
Agoda 1 poäng
Slutpoäng
Hotels 13 poäng
Booking 17 poäng
Agoda 14 poäng
Alla tre är tillförlitliga, användarvänliga och bra att boka med, men Booking funkar enligt vår erfarenhet allra bäst och Hotels har flest nackdelar.
Välkommen att följa 4000 mil på Facebook för fler reseråd och resetips!
Bra inlägg!
Jag gillar agoda i Asien men har egentligen inte kunnat sätta fingret på varför 🙂
Börjat använda hotels.com mer för award-nätterna men låter inte helt givet ändå.
Vi har gått igenom olika ”faser”. Började med Hotels, gick mer över på Agoda ett tag, men sedan vi blev Genius-medlemmar på Booking blir det alltid dem i första hand.
Men det kan ju ändras om förutsättningarna ändras.
Jag började med Booking, sedan blev det Hotels på grund av Rewards och nu går det mot Booking igen men ibland är deras hotell hundralappar dyrare än det mer exklusiva Hotels av någon anledning.
De här två dominerar hos mig med äldre tonåring då jag kan fylla i ålder på barn över 11-12 och hitta trepersonsrum.
Intressant, jag har sällan hittat så stora prisskillnader…
Ja man byter ju preferenser eftersom när man hittar något bättre.
Numera är det i princip bara Booking som gäller. Stort utbud, billigast och en användarvänlig sida där man filtrera sökningen bättre än de andra. Körde på Hotels i början, men som du skriver är de oftast dyrast och just det här med att bonusnatten försvinner redan inom ett år gör att bonusssystemet inte har någon dragningskraft för oss. Agoda har vi använt oss av en gång och det funkade väl, dock brukar de vara dyrare.
Booking har oftast avbokningsbara hotell som betalas på plats och det passar oss bra. Sen har vi alldeles nyligen förstått att vi är Geniusmedlemmar men inte riktigt märkt någon skillnad.
Både och det där med att betala på plats tycker jag. Ibland vill jag liksom ”betala bort” kostnader på en gång, så slipper man tänka på dem mer. 🙂
Det står ”Genius-pris” på de hotell där det gäller. (fast det gäller oftast inte på små privata guesthouses och sånt…)
Jättebra! Har samma känsla av Hotels samt att det lett till problem ett par ggr då vi förlorat en hel del pengar..
Aj då, det vill man ju inte göra.
Ja, det är ju egentligen först när man får problem, behöver reklamera etc. som man kan avgöra hur bra en tjänst egentligen är.
Det var skönt att läsa, att du, med din enormt större erfarenhet än min, också tycker att booking är bäst. Jag använder alltid dem (5-6 ggr om året) och har varit nöjd med dem. Jag är också ”genius” och har fått ofta olika förmåner, t.ex frukost inkluderat, rabatter på sevärdheter, etc. Någon gång har jag kollat på trivago eller momondo, och booking stod sig bra i prisjämförelsen. Genius-telefonnumret har också fungerat bra, när det behövdes.
Önskar er många trevliga resor!
Ja håller med, kundtjänsten på booking är bra. Bättre än tex hotels.com.