Allt ska man visst vara med om minst en gång. Det här att bli sjuk inför en resa och vara tvungen att avboka är ju något som man hoppats aldrig ska inträffa, men nu blev det tyvärr så inför vår Italien-resa att Gunillas son inte kunde följa med pga. medicinska orsaker.

Vi bokar ju i regel våra resor själva på nätet. Flyg via online-resebyråerna och hotell oftast via bokningssajterna. Vi tar billigaste flygbiljetten utan bytes eller avbokningsrätt. Villkoren för hotellen varierar. Ofta är det avbokningsbart, ibland inte. I just detta fall var hotellen avbokningsbara, men i och med att vi andra tre reste, så kunde vi inte så sent hitta andra relevanta alternativ för tre personer som blev billigare.

Vi bokar aldrig separata reseförsäkringar när vi reser utan förlitar oss på de försäkringar som ingår i våra kreditkort och hemförsäkringen.
Nu var det alltså upp till bevis. Var vårt försäkringsskydd tillräckligt? Skulle det gå att få tillbaka pengarna för min sons resa?

Vilka försäkringar kan man använda?

I vårt fall hade vi försäkring för avbokning pga. sjukdom både på kreditkortet och i hemförsäkringen.

Alla kreditkort (vad vi vet) verkar ha denna försäkring. I det aktuella fallet hade vi betalat resan via internetbanken driekt från Gunillas lönekonto i Handelsbanken. Först blev vi rädda att det var ett misstag, att kreditkortsförsäkringen hos Handelsbankens Allkort (som Gunilla alltså har) inte skulle gälla då. Men det visade sig att det räckte att man hade betalat via Handelsbanken på något sätt för att Allkort-försäkringen skulle gälla.

I vår hemförsäkring i Länsförsäkringar ingår också ett likartat skydd. Detta varierar dock mellan olika försäkringsbolag. Alla hemförsäkringar har inte detta.

Vid närmare efterforskningar visade det sig att Länsförsäkringar krävde en mer omfattade dokumentation. Bl.a. skulle alla sjukhus-journaler för de senaste 3 åren bifogas anmälan. Kändes struligt, minst sagt. Handelsbanken däremot nöjde sig med ett läkarintyg med avrådan från att resa. Det fick alltså bli Handelsbankens försäkring för vår del.

att bli sjuk och avboka sin resa

Vad måste man göra innan avfärdsdagen?

Innan avfärd ska man avboka resan hos flygbolaget. Även om man inte får tillbaka några pengar från flygbolaget. Vi gjorde aldrig det, men kunde i stället lösa det efteråt genom att be flygbolaget utfärda ett no-show-intyg. Vi reste med Lufthansa som det är lite ordning och reda på och de levererade också ett sådant intyg på bara några dagar efter begäran. Men egentligen ska man alltså avboka innan.

Man ska dessutom besöka en läkare och få ett intyg med diagnos och uttrycklig avrådan från att resa.

Själva försäkringsärendet måste inte anmälas till försäkringsbolaget innan, utan detta kan man lösa i lugn och ro efteråt.

Det är dock viktigt att spara alla kvitton som man sedan vill ha ersättning för.

Vilka dokument måste man skicka in?

Vi behövde skicka in följande:

  • Läkarintyg som innehåller diagnos, datum för första behandling samt läkarens uttryckliga avrådan från resa
  • No-show-intyg, eller bekräftelse på avbokning då om man avbokat…
  • Kontoutdrag som visar att resans samtliga beståndsdelar (flyg och 3 olika hotell i vårt fall) betalats via Handelsbanken. Om inte samtliga delar betalats på detta sätt, så kan man alltså endast söka ersättning för de delar som faktiskt har betalats av banken i fråga.
  • Kvitton på flyg och hotell, helst där namn på den avbokade personen finns med. På booking.com bokar man ju bara med ett namn, men där nöjde sig försäkringsbolaget med att det framkom av kvittot att 4 personer skulle bo i de bokade hotellrummen.

Hur mycket får man i ersättning?

Vi fick ersättning för flygbiljetten och en fjärdedel av den totala boendekostnaden under resan. Vi behövde inte betala någon självrisk.

Man får själv ange sitt ersättningsanspråk, så det gäller att räkna rätt…

Vem gäller kortförsäkringen för?

Kortförsäkringen i Handelsbanken gäller för kortinnehavaren, make/maka/sambo samt hemmaboende barn under 23 år.

Hur tyckte vi att vår kort-försäkring funkade?

Processen kändes hyffsat smidig. Man fyllde i ett webb-formulär och bifogade efterfrågade dokument. Processen gick snabbt, vi fick besked inom några veckor. En helt ok handläggningstid tycker vi.

Nu hoppas vi förstås bara att detta blir första och sista gången vi behöver avboka någon av medicinska skäl!

Läs också om att bli sjuk eller råka ut för en olycka under resan (för det har vi förstås också råkat ut för).

Välkommen att följa 4000mil på Facebook för fler reseberättelser och resetips.

2 kommentarer

  1. Omfattande å bra info! Vi har tyvärr lyckats bli sjuka på resorna inte före…

    • Gunilla Yourstone

      Aj då, inte roligt. Fast då kan man ju också få ersättning från försäkringen.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *