Jajamän, höll vi på att säga. Nu har vi genomfört vårt första karibiska öluff och det var ju på många sätt en lite annan grej än att båtluffa i tex Medelhavet. Idag delar vi med oss av våra erfarenheter.

Vilka öar kan man båtluffa mellan?

Det är inte alla öar som det går båtar emellan. Vi åkte sträckorna Guadeloupe-Dominica och Dominica-Martinique. Från Martinique går samma färja sedan vidare till Saint Lucia. Mellan dessa 4 öar går det alltså utmärkt att båtluffa.

Sedan verkar det vara ett glapp söderut från Saint Lucia till Saint Vincent. Där har vi inte hittat någon färja. Från Saint Vincent däremot och vidare ut till öarna i Grenadinerna går det färjor. Dessa har vi inte specialstuderat närmare än, men öriket känns helt klart intressant för eventuellt fortsatt utforskande av Karibien. Dessa färjor verkar även gå vidare söderut till Grenada via öarna Petite Martinique och Carriacou.

Däremot verkar inte Trinidad, Tobago eller Barbados ha något färjeförbindelse med övriga öar vad vi kan hitta. Norr om Guadeloupe har vi över huvud taget inte researchat några färjeförbindelser.

Det första steget inför en båtluff i Karibien är alltså att kolla om färjor överhuvud taget går eller inte mellan de öar som man tänkt sig.

Vilka bolag kör? Kan man boka online?

Vi bokade våra biljetter i förväg med bolaget L’Express-des-Iles. De har en webbokning. Vi valde att skriva ut våra biljetter i pappersform, men antar att det går bra att ha dem i mobilen också.

Hur lång tid tar färjorna?

De färjorna vi åkte tar vardera ungefär 2 timmar. Martinique till Saint Lucia tar1,5 timmar.

Hur mycket kostar det?

Färjorna kostar 40-80 Euro per person beroende på sträcka och om man bokar avbokningsbart eller ej. Då ingår en incheckad väska på max 25 kg.

Hur ofta och när går färjorna?

Färjorna avgår en gång dagligen i vardera riktning. Vilken tid på dagen varierar med veckodag. Vår färja till Dominica avgick först kl 17 på kvällen, medan den till Martinique gick 11 på förmiddagen.

Är färjorna säkra?

Ja det bedömer vi det som. Det fanns flytvästar vid varje säte och så, så det är nog ingen fara. Däremot var sjögången kraftigare än vi kanske räknat med. Man får räkna med hård vind som slår in från Atlanten. Inget för den med anlag för sjösjuka direkt.

Hur går det till att åka färja mellan olika länder i Karibien?

Båda de färjor vi åkte inbegrep en landsgränspassage och blev därmed åtminstone lite krångligare än om man rest inom samma land.

Vid avfärd rekommenderas man att infinna sig vid färjeläget minst en timme innan. Väl på plats följde en lång och ganska omständlig procedur med byte av den medhavda utskriva biljetten till en alternativ biljett, incheckning av bagage och en passkontroll.

For att få kliva på färjan till Dominica måste man kunna visa upp en utresebiljett från Dominica också.

Väl på plats i Dominica fick man fylla i ett inreseformulär, visa pass och returbiljetten på nytt. Enligt SwedenAbroad behövdes även ett covidvaccin-bevis, men det visade vi aldrig på plats.

Vid utresan från Dominica tillkom en station längs vägen där man skulle betala en särskild utreseskatt i kontanter. Skatten är på XCD 59 (östkaribisk dollar) per person enligt uppgifter på nätet och våra kvitton i efterhand, men på plats fick vi istället betala XCD 85, så vi undrar om vi inte blev skyldiga till mutande av statstjänsteman där helt ofrivilligt. Skatten kan betalas i Euro, USD eller XCD. Men alltså bara i kontanter.

Faciliteter på färjorna

Färjorna tar bara passagerare, inga bilar. Ingen försäljning finns ombord. På nedre däck finns två ”sitt-salonger” med biosittning inomhus. På övre däck finns fler sittplatser i biosittning med tak och öppna fönster. Längst bak finns ett mindre utomhusdäck utan sittplatser.

För och nackdelar med att öluffa med färja?

Att båtluffa mellan de karibiska öarna erbjuder ju helt klart ett smart och hyfsat smidigt sätt att få uppleva flera öar i ett, utan att för den skull åka på kryssning. Flyg som alternativ blir lätt krångligt i och med att det sällan går direktflighter mellan öarna. Mer troligt då att man får flyga tex till Barbados, eller någon annan hubb och byta flight.

Att åka färja är ju förstås betydligt mer miljövänligt än både att flyga och kryssa. Dessa färjor fraktar också mat och varor, så det är rimligt att någon form av båt behöver gå hur som haver och då blir ditt ”tilläggs-koldioxid-bidrag” väldigt litet.

Med det sagt var ändå färjorna lite krångligare än vi tänkt oss från början. Att det var incheckning och långa ledtider hade vi inte riktigt tänkt på innan. Att färjorna är försenade verkar inte heller var något ovanligt. Vår färja till Dominica var i tid, men på Dominica sa man till oss att färjan till Martinique ”alltid” var sen. Det stämde också i vårt fall, 45 minuter sen.

En tysk på vårt hotell som skulle flyga hem från Martinique missade troligen sitt flyg eftersom färjan den dagen var hela 6 timmar sen.

Sedan måste vi nämna sjögången också. Detta är inga lugna farvatten, man får vara beredd på rätt rejäl sjögång och att kanske inte alltid må helt hundra under överfarterna.

Den sista nackdelen är hyrbil. Hyrbilsfirmorna finns vid öarnas flygplatser, inte vid färjeterminalerna. Man måste alltså ta taxi från färjeterminalen till flygplatsen eller tvärt om, för att hämta eller lämna en hyrbil. Inga jätteavstånd men ändå. På Guadeloupe kostade taxin 25 Euro. På Martinique 35 Euro med då delade vi taxi med en ensam kille och betalade 20 Euro.

Vad bör man tänka på?

1. Man bör definitivt ha tidsmarginaler. Inte planera resan så att man ska flyga hem samma dag som man kommer med en färja, som tysken vi skrev om ovan. Några dagar på rätt ö emellan känns smartare.

2. Tänk att nästan en hel dag går bort för överfarterna. Med taxi från hyrbilsfirman, incheckningsproceduren vid färjan, eventuella förseningar och sedan köer för passkontroll på anda sidan. Samt då kanske taxi igen till flygplatsen och uthämtning av ny hyrbil. (på Dominica hade vi dock inte hyrbil)

3. Packa med sjösjukepiller för resan om du har minsta anlag.

4. Givet de tidigare punkterna, planera inte för många öar. Vi var borta 2 veckor och besökte 3 olika öar och det känns som ett absolut max på den tiden.

5. På våra färjor var det gott om plats och inte fullbelagt. Men säkrast ändå att boka biljetterna i förväg. Man vet ju aldrig.

6. Ta med kontanter för utreseskatten när man lämnar Dominica. XCD 59 per person. Och ta lite extra, för ”oförutsedda bi-utgifter”.

Hej då Dominica

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

10 Comments

  1. Ann Beutler

    Informativ lösning..krångligare än jag trodde. Nöjd över att jag besökt ett flertal öar via fyra kryssningar

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är lite stök. Fast fint att kunna stanna så länge man vill på varje ö och verkligen lära känna den.

  2. Bra info och det är nog så, att man behöver mer tid än man tror när det gäller förflyttningarna mellan öarna. Ser så fel ut med dessa stora kryssningsfartyg mot den fina bebyggelsen. Däremot segelbåtarnas vita segel och det blå havet, är fint.
    En av mina vänner, Magnus ensamseglare, som handstyrde över Atlanten (då hans vindroder gått sönder) och kom fram i november. Han kunde inte gå in till de Karibiska öarna, utan fick fortsätta till Aruba. Där har han nu varit sedan dess och funderar på att fortsätta till San Blas öarna. Förstår att han trivs bland öarna när ni visar era fina bilder.

    • Gunilla Yourstone

      Ja jag tänker att de hinner ju just inte se något av varje ö heller när de bara har en dag på kryssningsfartygen. Det låter som ett riktigt äventyr att ensamsegla över Atlanten. Hur gör man med sömnen då?

      • Svar din fråga ang Magnus som seglade ensam. Han tar ner sina segel och stänger in sig i båten och sover. På vägen mellan Santa Cruz och Aruba drev han alltid åt rätt håll. Hans vindroder gick sönder så han fick handstyra, vilket var ganska jobbigt då han har en stålskena inopererad i ena handleden, stelopererad. Så sömnen är viktig säger han. Han har ingen autopilot, utan har koll på månen stjärnor och planeter, använder sig av sextant också.
        Enligt mig en duktig seglare som har gjort många seglingar och oftast ensam och inte förlitar sig på elektroniska instrument. Hans plan att segla jorden runt för ett antal år sedan, gick i stöpet då hans hand ställde till det för honom. Men han ger sig inte i första taget hahaha
        På min blogg finns en kolumn med MAGNUS där jag har skrivit lite.

        • Gunilla Yourstone

          Aha, jag kan absolut inget om segling, men känner spontant att det känns lite vanskligt att driva runt när man sover. Men om man är rutinerad vet man ju säkert vad man gör.

  3. Tack för att ni delar med er och underlättar researchen för oss andra!
    Angående vad som är bättre för miljön; flyg eller färja, så hade Vagabond en tankeväckande artikel nyligen
    https://www.vagabond.se/nyhet/vad-ar-varre-for-klimatet-farjan-eller-flyget

    • Gunilla Yourstone

      Ja precis, jag har också läst såna undersökningar. Tänker att det blir mer miljövänligt med färja eftersom att inga direktflyg går mellan dessa öar och att båttransporter med varor ändå måste gå.

  4. Julius Cederlund

    Vilken fin blogg ni har! Jag och en kompis ska göra precis det ni gör nu fast om någon månad:) Vi sitter och funderar lite på hur det är att hyra bil i de här länderna. Är det något ni rekommenderar och vad får man ungefär betala?

    • Gunilla Yourstone

      Att hyra bil känns som ett måste på Guadeloupe och Martinique. På Dominica är det lite speciellt. Inga av de internationella uthyrningsfirmorna finns. Och de lokala är lite layedback. Men om man kan stå ut med det så…
      Att byta bil är lite dyrare än i Europa.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *