Innan jag fyllde 28 år hade jag stressat och jobbat sönder mina axlar. Det var egna orealistiska krav i kombination med osunda arbetsplatser i Stockholm IT-konsultvärld där det stod var och en fritt att lägga på sig precis hur mycket ansvar som helt utan officiella roller, befogenheter eller verktyg för att hantera, detta som stod bakom mina axlars kollaps.

Då på 90-talet i Stockholm, när man sökte hjälp hos den allmänna vården så väl som företagshälsovården, så var de bot och mediciner för en sådan åkomma följande tre; sjukskrivning, värktabletter och styrketräning på gym. Och om patienten svarade att mhon redan tränade 3 gånger i veckan så blev man så chockade att man helt tappade fattningen.
Absurt och sjukt tycker ju jag idag när jag ser tillbaka. Och förhoppningsvis har man bättre kunskaper inom vården idag för stressrelaterade somatiska åkommor.

Jag fick själv långsamt och trevande söka mig vägar till att hitta sätt att hantera min värk. Mycket pengar går det åt, för man måste ju prova och betala för massor som inte funkar, innan man hittar de saker som faktiskt gör skillnad. Så småningom hittade jag rätt verktyg. Men värken fanns alltid kvar där under ytan. Bröt fram igen så fort jag misskötte mig det minsta. Jag trodde nog att det skulle vara så hela mitt liv. Accepterade och vande mig.

Men, dagar, veckor, månader och år går. Och nu har jag kommit dit att den verken finns inte kvar längre. Exakt när den försvann kan jag inte svara på. Men borta är den.

Eftersom jag vet att många, många kämpar med samma värk, skulle jag så här i backspegeln vilja berätta vilka 5 saker som konkret hjälpte mig. På riktigt. Kanske kan någon ha nytta av mina erfarenheter?

Tagga ner perfektionen

Det här gör man ju inte på en eftermiddag, det är en lång och ofta ganska plågsam process att lära sig att nöja sig med “good enough”. Till en börjar förstod jag inte ens mekanismerna. Tills jag hittade boken Diagnos: duktig : handbok för överambitiösa tjejer och alla andra som borde bry sig. Wow alltså vilken ögonöppnare. Nu för tiden finns säkert 100 böcker på samma tema, men det var den som fick min process att börja. 

Att se strukturerna, att lägga problemet bortanför sig själv. Att  kunna se saker på jobbet som inte funkar och inte blir gjorda, men med gott samvete kunna säga “Det där är inte mitt ansvar” och sedan vända blicken åt ett annat håll. Att förstå att vi alla, men kanske allra mest kvinnor, är fångade i en livslögn som inte går ihop sig. Man kan ha ett perfekt inrett, alltid välstädat hem, göra karriär, vara sjuk vältränad, laga nyttig hemlagad mat alla dagar i veckan, ha världens bästa relation med sin partner, ha en stimulerande fritid med massor av aktiviteter och dessutom ha stenkoll på det senaste modet, innerestaurangerna just nu och vara helt uppdaterad på valet i USA. Samtidigt. Ingen klarar det. Punkt. Men som vårt samhälle ser ut är det lätt att tvärt om tro att alla klarar det. Utom just jag.

Rollermouse

Ergonomi, ergonomi, ergonomi. Jag kan inte jobba framför en dator 8 timar om dagen om jag inte har en ergonomi. Och borde heller inte behöva. Ändå har det varit en liten strid hos många arbetsgivare innan jag fått det. För mig är Rollermousen det allra viktigaste. Utan den mår mina axlar skit, med den mår de bra. Men på flera arbetsplatser har jag fått vänta i månader på att få en. Som tur är har jag en som jag köpt privat och kan ta med till arbetsplatsen. På mitt nuvarande jobb är det förbjudet att köpa dubbel utrustning i hemarbetets tidevarv, så nu har jag min privata när jag jobbar hemma.

Tempurkudde

Tempurkudden gör underverk med utarbetade axlar. Jag sover bara utan den på resa, eftersom den tar en halv resväska i anspråk.

Stretcha käkarna

Jag “lurades” av en tandläkare att köpa en bettskena. Och kanske hade den hjälpt lite också, men jag kom av en slump i kontakt med en annan tandläkare som gav mig ett långt bättre och helt gratis tips som varit till enorm hjälp. Om jag har ont i axlarna, eller känner att jag bitit ihop käkarna så avslutar jag dagen med lite käk-stretch.

När jag ligger i sängen “joggar” jag först med käkarna lite. Sedan stretchar jag med hjälp av handen. Först tycker jag ner hakan allt jag kan och håller emot med handen. Sedan pressar jag upp underkäken och håller emot mot tänderna i underkäken. Sedan stretchar jag ut underkäken åt höger och håller emot på utsidan och sedan vänster på samma sätt.

Upprepar hela proceduren ytterligare en gång. Somnar sedan och vaknar alltid nästa morgon med en helt annan bättre känsla i axlar, nacke och käkar.

Här finns en film med nästan samma övningar.

Yoga

Jag spar det bästa till sist. För det som hjälp mig allra mest och faktiskt gjort mig frisk är min yoga. 10 år har jag yogat nu och på köpet fått helt nya axlar.

“Hunden” och axelstående är viktiga nyckelpositioner som alltid funkar att laga kroppen med om man är i dåligt skick.

Hur blir man av med värk i axlarna? yoga
Hur blir man av med värk i axlarna? Yoga är mitt svar.

Som sagt, det är dessa 5 saker som verkligen har hjälp mig och om någon har nytta av något av tipsen så är ingen gladare än jag.

Läs också: Hur blir man sockerfri? – mina bästa tips till ett liv utan socker

 

4 kommentarer

  1. Anna-Lena

    Har också den där boken och den har nog omedvetet hjälpt till att göra mej lat och släppa kontrollen. Ta hjälp med saker, och vara good enough.
    Skönt att du blivit av med värken!

  2. Tack för dessa bra tips! Jag har börjat med lite Yoga- övningar och det ger verkligen resultat!
    Ska genast titta på käk- övningarna!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *