Nyligen bokade vi en flygresa till Tel Aviv.

Vi börjar alltid en bokning via någon av sökmotorerna, tex www.momondo.se. Hittar en rimlig resa till ett rimligt pris där och klickar oss sedan vidare till den nätresebyrå som erbjuder detta pris. Nuförtiden finns funktionen att redan från börja kryssa för att man vill ha ett resa som inkluderar bagage. Och det vill vi nästan alltid.

Rimlig resa till rimligt pris

Sedan börjar en procedur som nästan har komiska förtecken. För under bokningsstegen erbjuds man löjligt många och ofta helt onödiga tillval. Sida upp och sida ner. Och gärna extrafrågor om man tackar nej. Typ ”Ska du verkligen chansa och boka utan reseförsäkring” osv. Allt för att försöka förmå den osäkre och ovane resebokaren att klicka i extrakostnader.

Efter att vi i lugn och ro bokat vår resa, utan andra tillägg än just det incheckade bagaget, som vi alltså hade med från början, så testade jag att gå igenom hela bokningsprocessen igen. Denna gång för de fiktiva resenärerna Kalle Karlsson och Olle Jönsson. De fick tacka ja till allt extra resebyrån hade att erbjuda. Så här gick det.

Resebyråernas dyra tillval

1. Redan direkt när vi kommer in på nätresebyrån får vi (eller Kalle och Olle då) välja mellan Standardbokning  och Lightbokning. Med standardbokningen får man tillåtelse att ringa resebyrån och fråga om sin resa, be om hjälp att lägga till bagage eller specialkost. 800 kr extra för 2 personer.

2. Nästa val är en ombokningsbar biljett. Boka om gratis. Däremot inte avbokning. 1730 kr för två.

Resebyråernas dyra tillval

3. Sedan val att lägga till flygstatus direkt i mobilen och möjlighet att checka in 24 timmar innan avgång. 39 kr

4. Bokningsreferens och kvitto vis sms 99 kr

Nu kommer massor av val på rad på samma sida:

5. Avbeställningsskydd utan läkarintyg 790 kr

6. Reseförsäkring plus ”täcker hålen i din hemförsäkring”. 720 kr

7. Ytterligare ett avbeställningsskydd, oklart hur det skiljer sig från det första. Dessutom konkursförsäkring. 390 kr

Resebyråernas dyra tillval

8. Bagageförsäkring: 250 kr

9. Automatisk incheckning 299 kr

10. Färdhandlingar via post: 99 kr

Resebyråernas dyra tillval

11. Efter denna maffiga (och dyra) sida kommer möjligheten att boka specifik sittplats. Vi har en mellanlandning vardera väg till Tel Aviv. 4 olika flighter alltså. Varje flight kostar 311 kr per person. För två personer blir det totalt 2466 kr

Resebyråernas dyra tillval

Resans slutpris med alla tillval

Om man väljer alla dess tillval blir vår resa till Tel Aviv alltså 7880 kr dyrare, dvs mer än dubbelt så dyr som ursprungsresan. Totalpriset till Tel Aviv blir 14802 kr istället för ursprungspriset på 6922 kr

Behöver man dessa tillägg?

Var och en väljer förstås efter eget tycke och smak. Men vi anser väl inte att man behöver någon av dessa. Och risken är att personer luras att klicka i och betala extra av ren osäkerhet. Att boka en dyr resa på nätet är läskigt, särskilt om man inte gör det så ofta.

Men för säkerhets skull, vi går igenom punkterna ovan en och en och ser om de behövs:

1. Standardbokning för att ringa. Vi ringer nästan aldrig resebyrån. Då ska det verkligen vara något alldeles extra som händer. Typ att flygbolaget ställer in ens flight. Men då kan man ju antignen ringa flygbolaget direkt eller så brukar det gå bra att ringa resebyrån ändå. Om det är så får man väl betala en extra avgift då, de otroligt få gånger det händer.

2. Ja vill man kunna boka om så får man förstås betala. Själva har vi alltid bestämt oss att vi ska åka på den aktuella resan innan vi bokar. Ombokningsbara biljetter är dyrt.

3. Flygstatus direkt i mobilen och möjlighet att checka in kan man få ändå via flygbolaget alldeles gratis. En helt onödig kostnad.

4. Bokningsreferens och kvitto får man ju alltid i mejlen, varför skulle man betala extra för att få det på sms också?

5. Avbeställningsskydd utan läkarintyg måste man betala extra för förstås, men som sagt, billigare att bestämma sig innan att man faktiskt vill resa.

6. Reseförsäkring plus ”täcker hålen i din hemförsäkring”. Vet inte exakt vad den innehåller, men tyckte att ordinarie hemförsäkring täckte det mesta ganska bra när olyckan var framme för mig. Jag skulle inte ta den, bättre att satsa på rätt hemförsäkring där kanske?

7. se nummer 5

8. Bagageförsäkring har man (i regel) gratis i sin kortförsäkring om man betalar med kortet.

9. Automatisk incheckning? Att checka in online är inte svårt. Jag har svårt att se vitsen att betala extra för det?

10 Färdhandlingar via post? Och det vill man ha för att man jobbar på Post Nord och vill försöka återuppliva företaget med hjälp av konstgjord andning? Eller?

11. Att välja sittplats är ju kul. Särskilt om man reser långt. Men detta kan göras gratis när online-check-in börjar, vanligen 24 timmar innan resan. Vi brukar vänta tills dess. Även om vi faktiskt testat att förboka platser en gång, mer på kul. Men dessa platser i exemplet ovan blev ju sjukt dyrt.

Så sammanfattningsvis, nej vi tycker inte att man behöver något av dessa tillägg och brukar aldrig köpa till dem själva.

Är alla nätresebyråer likadana?

I exemplet ovan bokade vi med Ticket. Vårt intryck är dock att de flesta nätresebyråer är likadana. Vet du om någon som är lite enklare att boka med, med färre onödiga tillval?

Missa inga inlägg, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

Tags

7 Comments

  1. Per Johansson

    Mycket bra att ni redogör för dessa fällor! Det är alltid bäst att boka direkt via flygbolagens egna
    sidor, då riskerar man t ex inte att få besked på flygplatsen att incheckat bagage inte ingår i den köpta biljettens pris. Det är bra att kika på Momondo för att få en indikation om priser och tider mm, men sedan går jag själv alltid in på respektive flygbolags egna sida på Internet för att boka och då få bekräftat
    vad som ingår och vad som inte ingår och får valen att ev köpa till saker som inte ingår, eller att
    tacka nej till sådana. Grundpriset kan vara högre på flygbolagets egna sida, men i slutändan är
    det säkrare att boka där och därmed mera lönsamt.

    • Gunilla Yourstone

      Det där med om bagage ingår eller ej var ett elände ett tag. Väldigt otydligt. En gång lyckades vi till och med köpa en biljett där bagage ingick på ditväg men ej på hemväg! Ny tycker jag att det har blivit tydligare.

  2. Galet! Och jag tycker det blir värre och värre för varje år med alla tillägg och andra extra avgifter som erbjuds och ibland bara kan tillkomma av sig själv.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är som att det kommer till en ny extraavgift varje gång man tittar bort! 🙂

  3. Mycket bra inlägg! Jag har haft diskussioner med just Ticket då de i alla fall då tog avgift för att betala med ett helt vanligt Mastercard. Enda gratisalternativet var direktbetalning med Swedbank (nej tack!). Inte ens Tickets eget kort var gratis eftersom det då var massa avgifter för att skaffa det.

    Ja, om det är möjligt så bokas alla resor direkt hos bolagen själva förutom vid exceptionella undantag.

    • Gunilla Yourstone

      Det senaste nu till Maldiverna var att resebyrån (Resecentrumgruppen) inte gav oss vårt bokningsnivåerna till flygbolaget, så vi kunde inte checka in online och inte välja platser.
      Vi brukar boka vi resebyråerna eftersom det nästan alltid är billigare. Men detta blev liksom för mycket. 🙁

  4. Camilla van der Meer Söderberg

    Tack för bra i och informativt inlägg! Har haft dålig erfarenhet av att boka via Momondo och hamnat på konstig site där jag inte fick någon information när flyget sen blev inställt! Fick aldrig några pengar tillbaka. Men Ticket hoppas jag funkar okey.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *