En sak som vi återkommande hör och läser om på reseforum etc. är att priset på en flygbiljett höjs på flyg-söksajterna om man söker återkommande på samma resa.

För att få tillbaka ursprungspriset måste man byta dator eller söka i inkognito-läge. Då visas det lägre priset igen. Sägs det alltså.

Personligen har vi svårt att förstå vad sök-sajten rimligen skulle tjäna på det. Om vi hittar en bra resa som sedan går upp väldigt mycket i pris innan vi kommer oss för med att boka, så slutar det då för oss med att vi inte bokar resan. Utan kanske i stället bokar ett helt annat resmål eller ett annat datum. Vi provsöker i regel också på en annan söksajt innan vi ”ger upp”. Så detta förfaringssätt skulle ju rimligen, tänker vi bara leda till att man förlorar affärer.

Däremot kan det ju absolut hända att resor går upp i pris medan man funderar på om man ska slå till eller inte. Så hur vet man egentligen att det är detta som hänt och inte söksajten som försöker lura en?

Vi har de senaste två veckorna gjort en ”empirisk studie” för att gå till botten med detta rykte och en gång för alla reda ut vad som händer om man söker samma resa om och om igen under en tidsperiod. Vi har sökt på två resor på två olika söksajter, varje dag under 13 dagar. Samma dator användes. Nedan kan du se hur priset utvecklades.

Avslutningsvis gjorde vi om dessa två sökningar hos båda söksajterna på en helt annan dator den sista dagen av studien.

Stockholm – Bangkok, direktflyg med Thai 2-9 oktober 2018, 2 personer [kr]

söksajterna höjer priset

Vi ser alltså ovan att priset fluktuerade en del under de 13 dagarna, först upp och sedan ner igen Priset som söktes fram den 16/12 är lägre än det som hittades testperiodens första dag, den 4/12, för momondo och i princip samma för flygresor.se.
Den 16/12 sökte vi även denna resa på en helt annan dator som aldrig tidigare hade sökt på den aktuella resan. Priset blev då samma som för testdatorn, dvs 10860 kr, respektive 11011 kr.

Stockholm – New York, direktflyg med SAS 2-9 oktober 2018, 2 personer [kr]

söksajterna höjer priset

Här är priset till en början väldigt stabilt, men dyker 1400 kr från den 12:e till den 13:e december och slutar även här på ett lägre pris när testet avslutas än vad vi fick när vi inledde testen.

Referensdatorn, som aldrig tidigare sökt på denna resa, fick den 16/12 priserna 5670 kr respektive 5692 kr, dvs samma som testdatorn.

Stockholm – Kuala Lumpur, Qatar med ett byte, 9-16 oktober 2018, 2 personer [kr]

Som en allra sista test, provade vi att ”stress-testa” med att söka ovanstående resa om och om igen under ett och samma dygn.

Så här utvecklades priserna mellan första och sista sökningen för dagen:

söksajterna höjer priset

Dvs det låg alltså stilla för flygresor.se och minskade något för momondo. Referensdatorn visade samma priser.

söksajterna höjer priset
Bilden är en skärmdump från Momondo

 

Kommentar från momondo

Innan vi inledde testerna sökte vi både flygresor.se och momondo för en kommentar. Flygresor.se svarade inte, medan momondo svarade så här:

Hej Gunilla,

Tack for din email.

I förhållande till din fråga använder momondo inte IP-adresser eller cookies för att driva upp priserna. Som en resesökmotor är vårt syfte att ge användarna en fullständig översikt över de bästa och billigaste flygbiljetterna som finns tillgängliga vid sökningen och därför är vi inte intresserade av att driva priserna.
 
Om en användare finner att priset på en resa stiger, kan det bero på att det första priset som begärs inte längre är tillgängligt. Priserna som visas på momondo är levande priser och om endast få biljetter är tillgängliga för det angivna priset kan de säljas ut när du tittar igen.

Och det känns ju också helt logiskt, vad skulle de rimligen tjäna på detta?

Slutsats: Ryktet är just ett rykte och en myt

Av ovanstående tester vågar vi nog dra slutsatsen att ryktet om ökande priser ju mer man söker är just en rykte och en myt. Förmodligen orsakat av besvikna resenärer som råkat ut för en prishöjning medan de funderat på om de skulle slå till eller ej.

Så vad säger ni, kan vi släppa det där envisa ryktet nu, va?

Välkommen att gilla 4000mil på Facebook för fler resetips i ditt flöde.

 

Tags

27 Comments

  1. Eftersom SAS minskar med ca 2000 kr till New York så hade de nog kampanj under de dagarna. De har ofta kampanj på torsdagkvällar och nu senast har de haft under helgerna. Vi följer torsdagskampanjerna på FB för att se vart det är billigare att resa. Så vet aldrig vart vi hamnar. Just nu är vi i Bonn och (tyska favoriten) Köln.

    • Gunilla Yourstone

      Precis. Och börjar man istället söka mitt under kampanjen och den sedan tar slut, så upplever man det kanske som att priset höjts bara för att man sökt så ofta.

  2. Fast en viktig faktor enligt ryktet är väl även vilken tid på dygnet man söker resan? Eller?

  3. Tack för att ni undersökt detta ”konstiga” rykte, och presenterar det här! Även om jag själv aldrig trott på det, har jag förstått att många andra verkligen ansett att det är så det går till…

    • Gunilla Yourstone

      Ja det känns verkligen spritt, detta rykte och presenteras ofta som en etablerad sanning.

  4. Gull-Britt

    Aldrig hör att tiden på dygnet man söker resa skulle på verkar priset. Där emot vilken tid på dygnet man väljer flyga har jag hört påverkar priset. När på dygnet skulle de vara billigast leta biljetten då?

  5. Hehe, tack! Japp, även jag har levt i den villfarelsen. Dock aldrig testat själv. Och japp, jag släpper det nu 🙂

    Kram Lena

  6. Läste den här artikeln för länge sedan. https://www.cheapair.com/blog/travel-tips/air-fares-101-why-do-fares-change-all-the-time/

    Vet att det kan göra skillnad om man bokar två resa till och från resemålet som separata bokningar. Även om man bokar varje person var för sig. Jag och Frida undersöker alltid den möjligheten och ibland sparar vi på det.

    • Gunilla Yourstone

      Du menar alltså att det blir billigare om ni bokar samma resa två gånger för 1 person, motför om ni bokar för 2 pers på en gång? Skumt…

  7. Toppen att ni kollat detta! Jag provade faktiskt att söka inkognito häromdagen, men jag gick samma pris då, så det bekräftar ju bara det ni säger.

    • Gunilla Yourstone

      Ja till slut måste man bara prova själv, när man hört det så många gånger! 🙂

  8. Peter Hellman

    Jag har gjort studie för flera år sedan via högskolan- med ett annat resultat! -ni har testat fel destinationer.och inte direkt med resp producent!..

  9. Helena

    De enda ryktena jag har hört är att det är hos charterbolag och hos själva flygbolagen – inte hos resesidorna. De har ju som du säger inte så mycket att vinna på det.

  10. Mycket tacksam för er empiriska studie! Nu vet jag och så behöver vi inte fundera mer på det.

  11. Jag har erfarit att en resa gått upp i pris beroende på veckodag. Och lärt mig att aldrig boka en resa en söndag el må då är priset dyrare!

    Har varit med om det två ggr nyligen nämligen!

    Intressant artikel! Kram

  12. Toppen att ni har gått till botten med detta. Har verkligen undrat. (Men hjälp, vilka höga priser till New York! En helt annan fråga så klart, men jag skulle invänta prisdykning till något på 3 000.) 🙂

  13. Kasper

    Hej.
    Detta stämmer inte!
    Jag upplevde detta med ving, kollade med dem för jag misstänkte någon form av manipulation (priset höjdes 2k på 12h) och fick följande svar:

    Det du skriver om att priset på resan ökat på grund av att ”jag och sambon klicka in på den typ 20 ggr igår” är säkert en bidragande faktor, Kasper. Våra system innehåller en funktion som känner av när det är många som är inne och kikar på en specifik resa – allstå när efterfrågan (som vi nämnde i tidigare meddelande) stiger. Då ökar priserna. Så i det avseendet har du rätt.

    • Gunilla Yourstone

      Nu var det ju inte Ving jag kollade här utan flygresor.se och momondo.se.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *