Att boka flyg har ärligt talat blivit stökigare och stökigare de senaste åren. Vad ingår egentligen i biljetten och vad måste man betala extra för? Man måste verkligen ha hökögon vid bokningen för att försäkra sig om att biljetten verkligen innehåller incheckat bagage, till exempel. Annars kan det lätt bli fråga om tusenlappar extra vid incheckningsdisken.

Till Venedig sommaren 2017 råkade vi ut för en biljett, via en av nätresebyråerna, som innehöll incheckat bagage på utväg, men inte på hemväg. Austrian, som genomförde flygningen var stenhårda. Skulle våra väskor med hem vara det bara att hala upp 1000 kr i disken. Dock var nätresebyrån, Supersavertravel mer samarbetsvilliga och förstående. När vi mejlade beklagade de och sa att en sådan biljett ska naturligtvis aldrig säljas och betalade tillbaka de 1000 kronorna.

Läs mer om denna resa här.

Att boka direkt via flygbolagen, brukar normalt sett vara båda tryggare och enklare än via nätresebyråerna, om än ofta dyrare.

I helgen, med ett nyinkommet tillstånd att resa igen av Länsförsäkringar, brännandes i inkorgen på mejlen, kastade vi oss förstås över flygresor.se. Vi ville den här gången hitta en smidig resa mitt på dagen, för Christofers välmåendes skull. Inte en helt enkel uppgift så sent, för flyg inom Europa mitt under brinnande sommarlov och industrisemester och allt. Så vi insåg direkt att detta skulle inte bli den billigaste flygbiljett vi någonsin bokat.

Enligt Flygresor.se, hade SAS finfina direktflighter båda vägarna, med bra tider.

Vi switchar till SAS sajt för, som vi tänker, enkel och trygg bokning. Och för att kunna infoga våra Eurobonus-nummer direkt i bokningen.

Vi söker fram resan. Hittar avgångarna vi vill ha 10:00 ut, 13:00 hem. 2750 kr/ person. Inget fyndpris, men som sagt. Under punkt 4 i boknings-wizarden, Tillval, Kan man klicka på Visa och lägg till väskor. Här syns tydligt att vi har varsin incheckad väska på flyget hem. Se bild nedan.

Så blir du lurad av SAS - bagaget som försvann under pågående bokning

Vi fortsätter bokningen. Betalar. På bekräftelsesidan efter avslutad bokning, kan man återigen kolla detaljerna på bokningen och vad som ingår. När jag klickar fram denna bild, ser jag att på vår flight ner ingår visserligen fortfarande varsin väska, men på hemresan är nu dessa incheckade väskor borta och endast handbagage ingår. Men SAS erbjuder oss tjänstvilligt att köpa till väskor för 295 kr/person.

Klockan är halv elva på kvällen, så inte mycket att göra, men dagen efter ringer jag SAS direkt på morgonen.

Hej, SAS, hur kan det komma sig att mina väskor försvinner när jag betalar resan?

Jo du har ju köpt en SAS go light…

Alltså jag kan ju inte hålla rätt på i huvudet vad som ingår i era olika beteckningar och med olika nivåer på Eurobonus, utan jag kollar ju bara att det står att väskor ingår i min köpta biljett. Och sen är de plötsligt borta när jag har betalat.

– Vänta jag ska kolla med min kollega.

Paus.

– Hej, ja min kollega säger att det är ju lätt att komma åt SAS light…

Alltså, jag struntar i vad min biljett heter.  Det jag bryr mig om är att jag just blivit lurad av SAS. Jag har köpt en biljett där det först klart och tydligt framgår att väskor ingår och sedan kommer jag ändå att bli tvungen att lägga till 600 kr för att få hem mina väskor. Det är ju mer än oseriöst. Möjligen att Ryanair skulle kunna göra så. Men SAS ska ju liksom föreställa ett tryggt och seriöst svenskt varumärke.

Hade jag vetat om prishöjningen skulle komma hade jag kanske bokat med en helt annat flygbolag. Då kanske Lufthansa hade varit ett bättre alternativ för mig.

– Ja, vänta jag ska höra med en kollega igen.

Paus

– Jo, de alternativ som jag kan erbjuda dig är att antingen boka av biljetten eller att boka till två väskor för 600 kr. Sedan kan du skicka in en reklamation till customer care om du vill.

Det som ni gör är ju att lura era kunder. Få dem att tro att priset de ser framför sig är ett totalpris inklusive incheckat bagage. Och sedan ändra uppgifterna, dvs ta bort väskorna på hemväg, så att kunden tvingas betala extra. Hur ser SAS på att man aktivt lurar sina kunder i bokningsprocessen?

Jag har inte befogenhet att svara på den frågan. Det är inte min uppgift att svara på sånna här frågor.

Tack å hej, SAS.

Väl på SAS sajt finns naturligtvis inte möjlighet att reklamera detta ärende. Alla formulär är wizards som bara funkar för vissa typer av ärenden. I mitt fall är det omöjligt att klaga på ett bokningsärende innan flighten är genomförd.

Länk till SAS reklamationssida hittar du här.

Läs mer: Så här behandlar å andra sidan SJ´s kundtjänst sina kunder och Om när jag flög SAS med min autistiske son.

Vill du läsa fler inlägg om flygbranschen? Eller har du också blivit lurad av SAS? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

12 Comments

  1. Hoppas du skickade inlägget till SAS, är nyfiken på svar kring hur de inte kunde förslå att en av er bokade om till vanlig Go och tog med två bagage som silvermedlämmar.

    • Gunilla Yourstone

      Hm… vi får se. Har dessvärre inte jättestora förhoppningar på SAS här, de gånger saker strulat och gått på tok och man behövt deras hjälp har de dessvärre inte varit alltför tillmötesgående. Kabinbesättningen är alltid problemlösande men markpersonalen brukar vara ganska otrevliga när man ringer.
      Det är tex svårt att vara mer föraktfull än vad SAS har varit när jag ringt och hört mig för om möjligheten för min funktionshindrade son att beställa specialkost på flyget.
      Tyvärr.

  2. Ja, flygbokningsprocessen har blivit galet frustrerande. Som när man håller på och fyller i personuppgifter för fullt, och det kommer upp att ”din resa har just ökat i pris. Vill du fortsätta?”.

  3. Va tråkigt att du haft en sån dålig upplevelse med SAS. Jag tycker själv att det är väldigt tydligt på SAS hemsida med vad som ingår i de olika biljetterna. Men känns ju konstigt att det först visar att 1 incheckad väska ingick och att den bara försvann sådär. Även om ni råkat boka SAS Go Light så känns det inte som att det var det som var felet utan mer nåt fel i systemet. Jag kände mig tvungen att göra en egen testbokning för att se om blev samma för mig. Men den visade tydligt att på utresan hade jag 1 incheckad väska men på hemresan så fanns ingen väska alls. Så känns mer som en glitch i systemet.

    PS: Skulle tipsa om att ta bort bokningsreferensen. Bara för att liksom. Man vet ju aldrig om det finns någon mindre välvillig person som går in och ändrar er bokning bara för att.

    • Gunilla Yourstone

      Oh tack för tipset, tänkte inte ens på att referensen var där. (var så mån om att visa hur det såg ut) 🙂
      Om man loggar in som Eurobonusmedlem, åtminstone med Silver-kortet, så uppstår felet. Då visas att väskor får tas med under själva bokningen, men alltså inte efter.
      Jag tänker att det är så här, när jag analyserar läget i efterhand. Bagage har tidigare ingått i SAS light för Silver, men sedan tagits bort. SAS har glömt att programmera om sin sida.
      Jag som kund förväntas alltså hålla koll på ändringar i deras förmånssystem, ”inse” att de nog glömt att programmera om, lägga till väskor trots att de redan ser ut att ingå.
      Jag har dock ingen avsikt att lära mig deras biljettyper och bonusförmåner i olika nivåer utantill. Jag har fullt upp att hålla i huvudet ändå i övriga livet (funktionshindrat barn, chefsjobb, dement mamma, strokesjuk man, blogg). Utan jag måste kunna lita på det som står när jag bokar. 🙂

  4. Sverre

    Hej Gunilla, ja det blir som du skriver i din sista kommentar.

    I vår familj har vi några som har silvernivå eller högre i EuroBonus, mens andra är på basisnivå eller inte medlem. Så jag testbokade den samma resan för var och en av oss.

    Utgångspunkten är att biljettypen Go Light är default, dvs man behöver normalt aktivt välja en annan biljettyp för att få en som har bagage inkluderat.

    När vi så går vidare i bokningsdialogen och frågan om att köpa till bagage dyker upp, så får den som har minst silvernivå veta att man ändå har 1 styck bagage inkluderat, det SAS kallar ”nivåförmån”. För sina statuskunder visar SAS med andra ord fortfarande att bagageförmånen ingår på Go Light-biljetterna, trots att den i verkligheten togs bort maj 2018. Bokningsdialogen framstår samtidigt tydlig och logisk – först informeras kunden om att bagage generellt inte ingår i den här biljettypen, och sen får man veta att man får en nivåförmån som består i 1 styck inkluderat bagage – dvs en typ av förmån som man som silverkund tänker rimligen kan ingå. Det hela verkar väldigt trovärdigt.

    De i min familj som är på basnivå, eller inte alls medlem i EuroBonus, får däremot i den samma dialogrutan besked om att varje resväska kostar 295 kr extra att ta med. Det är alltså fantastiskt nog bara statuskunderna som får uppleva problemet!

    När det samma inte sker på utresan, beror det på att den är en s k codeshare-flight, där SAS säljer biljetter med sin egen SK-kod på ett flyg opererad av Swiss. På dessa flygningar som utförs av något bolag inom Lufthansa-koncernen erbjuder inte SAS Go Light-biljetten, utan man får nästa biljettnivå Go Smart som default och den är med bagage. Lättbegripligt?

    Ni sitter med skärmbild som visar att bagaget är inkluderat som nivåförmån. Jag ser det som en del av avtalet mellan SAS och er, vilket borde göra SAS skyldiga att låta er resa med 1 styck bagage inkluderat också på hemresan. Det är SAS som är den professionella parten här, och som måste stå ansvarig för att på sin egen hemsida ha kontroll över att infon man publicerar genom egen säljdialog om vad som ingår i egen produkt, är korrekt.

    Stå på och lycka till, hoppas det hela sluter gott!

    • Gunilla Yourstone

      Jo precis, som sagt när jag klurat ett tag kom jag på det. Men förstås inget jag ska förstå eller hålla i huvudet när jag bokar. Det som står, det står.
      Tack för ditt stöd! 🙂

  5. Väldigt störande att det ska vara så knepigt att boka flygbiljetter online numera.
    Som du säger man förväntar sig att allt ska vara korrekt när man bokar, väskan ska väl med på återresan också!!
    Vid vår senaste bokning till Thailand via Ticket med Qatar kom det upp om man ville boka sittplatser.
    Mot betalning förstås.
    Någonstans i bakhuvudet hade jag för mig att man kan boka platser gratis på Qatars egen sida.
    Visst kunde vi det sedan bokning genomförts.
    Dåligt Ticket.
    Sedan har de något nytt som heter standarbokning och lightbokning.
    Vid lightbokning måste man betala om det t.ex. måste bokas om vid tidtabellsändring.
    Ringde Ticket men fick inget vettigt svar hur mycket olika saker skulle kosta!?
    Återigen dåligt Ticket.

    • Gunilla Yourstone

      Man får verkligen bevaka varje steg för att säkerställa att man får med sig ett bagage. Precis alla resebyråerna försöker dessutom ta betalt för sånt som redan ingår. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man bokar. 🙂

  6. En tanke… SAS har alltid 24 timmars öppet köp så du hade kunnat avboka biljetten om du var missnöjd.

    • Gunilla Yourstone

      Ja jag tänkte också på det, men tänkte att detta måste ju SAS förstås lösa åt oss. De är ju seriösa. Och det gjorde de ju också till slut.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *