Om man bokar flera flighter i samma biljett, så står ju flygbolaget för mat, eventuellt hotell och en ny flight, om man missar anslutningen, det vet man ju. Men hur går det till rent praktiskt? Får man slåss och tjata för sina rättigheter eller väntar full service i ett lyxdygn med härlig mat och bubbel på ett 1:a klass-hotell?

Trots att vi rest så mycket, har vi väldigt sällan missat flighter längs vägen, även om det varit på håret många gånger.

När vi åkte till Orlando med barnen 2012 missade vi vår anslutning p.g.a. ett misstag från det anslutande amerikanska bolaget. Vi har tvungna att ta ut boardingkorten i New York och då hävdade man där att biljetterna inte var betalda. Innan misstaget retts ut hade flighten till Orlando hunnit lyfta. Som tur var gick en flight till samma kväll, så vi behövde inte övernatta och missade ingen semesterdag i Orlando.

I förra veckan var det dags igen.

Vi flög hem från Venedig via Wien med Austrian Airlines. Vid check-in meddelade man att vårt första plan var försenad och bad oss vänta 15 min, så skulle vi sedan få besked om vi skulle hinna med Stockholms-flighten eller om vi direkt skulle bokas om till nästa plan, senare samma dag.

När vi återvände fick vi besked om att förseningen bara skulle bli 15 minuter, så vi skulle hinna med ordinarie flight.
Sedan följde en rad lustiga incidenter. Shuttlebussen stod fullastad med passagerare och väntade på tomgång i 10 minuter. På två äldre damer, visade det sig när de till slut ramlade in på bussen. Sedan fick kabin-personalen inte ihop passagerar-antalet. Man räknade och räknade, ropade efter Frau Reuss ett flertal gånger och plötsligt verkade allt gå ihop sig utan att någon Frau Reuss gett sig till känna och vi lyfter efter ytterligare 15 minuters strul.

Innan landning meddelade man i högtalarna att alla connections var ok, vi skulle alla hinna med nästa plan. Vi fick gaterna upplästa för oss. Efter landning blev vi dock stående ytterligare en kvart. För nu hittade man visst ingen trappa till planet. Vi och en annan svensk familj med 4 mindre barn springer genom flygplatsen till F14. Som är låst och tom. Hittar personal i en närliggande gate, frågar. F35 till Stockholm säger man nu. Vi joggar. Ytterligare en låst och tom gate.

Nu är det läge att gå till Austrian Airlines servicedesk. Och vårt plan står förstås inte och väntar någonstans, utan har lyft för länge sedan. Men vid det här laget är kvällsflighten till Stockholm, som vi kunde fått i morse, fullbokad. 06:45 nästa morgon kan man i stället erbjuda oss.
Vi ska få ett mycket trevligt hotell inne i Wien lovar man oss. Centralt och med helpension.

Vi vill gärna ha våra väskor om vi ska sova över i Wien, särskilt med tanke på att vi ska åka tåg upp till Umeå hela dagen efter. Det kan man ordna fram, men det kommer att ta en och en halv timme för systemet att spotta fram dem på bagage-belt 1. Vi väntar tappert med kurrande magar. Klockan är över 2 när de dyker upp och vi har inte ätit sedan 7 på morgonen. Sedan har vi betald transfer till hotellet, som tar viss tid att få fram. Nu börjar vi bli lite irriterade, hade varit enklare att köpa lunch själva på flygplatsen medan vi väntade och hoppa in i en vanlig taxi och sen få tillbaka pengarna av Austrian efteråt.

missa anslutningsflyget Hotel Ananas Wien

Hotel Ananas (!) ligger mitt emellan slottet Schönbrunn, som Google talat om för oss bör bli vår underhållning för eftermiddagen, och Wien centrum. “Ett riktigt trevligt hotell”, skulle väl kanske inte vi kalla det. Mer ett avdankat Scandic som hängt med sedan 80-talet. Men absolut ok. Vi kastar oss in i matsalen, viftandes med vår lunch-voucher. Kyparen frågar oss vad vi vill dricka. Jag och Alva tar vatten och Christofer öl. Kyparen tittar stängt på honom och säger att i så fall ingår bara en liten öl. Får duga. Vi frågar efter menyn, men man säger att vår mat redan är klar och strax kommer ut. Hm, tänkt om vi varit vegetarianer? Eller allergiker. Klockan är över 3 och nu kommer…. varsin buljongsoppa med 3 uppblötta brödbitar i. Hm. Bästa att äta upp så att de förstår att vi vill ha mer mat.  En kyckling- och ris-rätt med kokta grönsaker uppenbarar sig nu från köket. Skolbespisningssnitt.

missa anslutningsflyget Schönbrunn

Ok, nu har vi förstått att detta blir inget lyxdygn utan kommer mer att ha sitt fokus runt att hålla oss alla tre vid liv. Vi hinner göra Schönbrunn som är riktigt vackert och intressant och dricka Sommerspritzer på Café Mozart bakom operan.

missa anslutningsflyget Wien Austrian Airlines

Dags för middag. Vi bävar lite.
Vi har blivit instruerade att visa upp ett kort med en röd prick till middagen. Jodå, personalen är genast med på noterna när de ser pricken. Det blir buffé meddelar man stolt. 4 kantin-kärl med bespisningsmat igen. Det är lite Hemvärnets fältkök över det hela (fast i Hemvärnet lagas maten med kärlek, inflikar Christofer). Vi är fascinerade över buffé-konceptet. För detta är absolut ingen mat man säljer till några hotellgäster, eller för den delen som någon skulle komma på idén att betala för. Det här är speciellt för oss ofrivilliga Austrian Airlines-gäster, det är uppenbart. Hur många resenärer inkvarterar Austrian Airlines egentligen här per dygn? Hur stor är den här missade-connections-industrin? Hur många miljarder omsätter den?

missa anslutningsflyget

Frukostbuffén missar vi p.g.a. den tidiga avgången, utan får istället med oss varsin ostfralla i papperspåse.

På flygplatsen väntar nu ytterligare en spännande överraskning. För när vi försöker ta ut bagage-taggar meddelar automaten att vår flight redan har avgått. Kö till manuell hjälp med taggar. Och nu vill man ha 100 Euro för att lasta ombord vårt bagage. Det hjälper inte att hävda att vi köpt resan inklusive bagage, att det gick hur fint som helst att checka in på nerväg och att dessa väskor ju faktiskt redan varit incheckade till Stockholm igår alldeles gratis. Det är bara att casha upp eller stanna i Wien för evigt. Vi väljer alternativ nr 1.

Väl hemma igen är dock detta med bagageavgiften utrett med resebyrån vi bokade hos och vi får tillbaka pengarna av dem.

Ett spännande och annorlunda dygn blev det i alla fall och nu vet vi att det är inte tal om några lyxhotell med spa och flotta middagar på flygbolagets bekostnad när man missar sin anslutning, utan mer fokus på behovstrappans nedersta steg. Åtminstone inte om det sker i Wien och med Austrian Airlines.

Läs också om vilken ersättning man har rätt till om flyget blir försenat här.

Välkommen att följa 4000mil på Facebook för fler resetips och reseberättelser.

 

14 kommentarer

  1. Ojoj, vilken pärs! Det var ju liksom inte bara en missad flight att lösa! Så irriterande sånt där, när man bara vill heeeem!

    Ha en fortsatt fin helg!

    Kram Lena

    • Gunilla Yourstone

      Vi tänkte ju hela tiden att det värsta som kan hända är att vi får se Wien. Och det fick vi också! 🙂

  2. ann beutler

    Inte bra ur någon aspekt! Dåligt av AA. Har du en bra reseförsäkring kan du få ersättning. Det kan skilja många tusen, har jag upptäckt. När vi fastnade i F Lauderdale, fick vi betalt 1000 kr för hotelnatten och lite matpengar. Inga taxiresor för där hade vi inte kvitto. Vi kom hem 1 dygn senare än beräknat, min vinna hade Folksam och hon cash ut 3500 utan att de begärde ngr kvitton. Jag hade Vardia och där fick jag inget. Min ersättning fick jag för att betalat resan med kort

    • Gunilla Yourstone

      Jo vi har fått ersättning förut då flyget Umeå-Stockholm blev försenat. Både av SAS, hemförsäkringen och kortförsäkringen. Det blev en bra slant till slut. Och denna gång blir det nog ännu bättre.

  3. Haha men jösses vilken historia! Har ju också flugit en del och värsta händelsen var väl med Ethiopian Airlines till Zanzibar. Får nog bli ett inlägg om det för faktum är att jag inte ens omnämnt den flygresan på bloggen alls. Glömde helt bort det samtidigt som ersättningen tickade in på kontot…

    • Gunilla Yourstone

      Ja en hel det strul blev det. Egentligen var det mesta ingen fara, utom att de sa att flyget skulle vänta och så gjorde det inte det och så detta med betalningen för bagaget. Då blev jag en aning upprörd faktiskt…
      Skriv om Zanzibar, det är ju intressant ur läsassynpunkt att läsa hur olika bolag hanterar dessa situationer.

  4. Tur att ni i alla fall fick se lite av Wien mitt i bedrövelsen 😉 Jag har förstått att det kan vara körigt i just Wien så det är säkert som du säger, att de har en “specialbuffe” för gäster med missade flyg där. Vi har mellanlandat vid tre tillfällen där och alltid haft mellan 40-60 minuter på oss och nu senast förra veckan hade vi 40 minuter tills stockholmsflyget skulle lyfta och utifrån kommentarer jag har hört så var det visst mer tur än något annat att såväl vi som bagaget kom med flyget hem.

    • Gunilla Yourstone

      Inge av oss hade vaarit i Wien förut, så först när vi trodde att vi skulle gå tillbringa dagen där och åka vidare på kvällen, var vi riktigt entusiastiska. Men sen blev det lite väl mycket strul innan det var över.
      Till vår stora glädje (NOT!) upptäckte vi sen att vi mellanlandar i Wien båda vägarna nu när i åker till Albanien om en vecka. Och har bara 45 minuter till godo båda vägarna!

  5. Oj vilken krånglig hemresa. Påminner mig väldigt mycket om när vi skulle flyga hem från Orlando för några år sedan, blev lite inspirerad att skriva ett inlägg om det nu när jag läste det här. Men förhoppningsvis kan ni väl få en ganska bra ersättning enligt EU-reglerna, vilket ju alltid är lite plåster på såren. Och lite kul ändå att få se Wien helt oplanerat.

    • Gunilla Yourstone

      Vi tyckte det var lite roligt att få se Wien faktiskt, men blev irriterade över att Austrian var så struliga “längs vägen”.

  6. Alla flygbolag är långt ifrån likadana. Bali-
    Philippinerna blev mitt flyg försenat nästan ett dygn. Bodde då ett riktigt fräscht 4 ⭐hotell, buss med aircon avgick med oss när den skulle, åt frukostbuffe en timme innan den egentligen skulle ha öppnat. Sedan fick jag 1000kr av försäkringsbolaget genom att bara skicka ett mail om vad som hänt. 👍

    • Gunilla Yourstone

      Perfekt!
      Det skiljer nog en helt del mellan flygbolag tror jag vag gäller service och vilja att hjälpa till.

  7. Per Persson

    Har hänt mig ett par gånger med det Spanska flygbolaget Wueling. Inga problem de har stått för rubbet utan tjafs.

    • Gunilla Yourstone

      Skönt när de tar sitt ansvar. Senaste veckorna tycker jag media har varit fulla av exempel där flygbolagen inte skött sig så snyggt.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *