Att tågluffa är ett enkelt, fritt och lättsamt sätt att upptäcka Europa.
Det vill säga när man väl tagit sig ner till Hamburg och klarat av den flaskhals som Sverige, Danmark och nordligaste Tyskland ner till Hamburg innebär.
Dessa sträckor kräver platsbokning i för väg (på de flesta tåg) och säljer slut i förväg.
Åtminstone i år har det dessutom varit tunga banarbeten längs sträckan i alla tre länderna. Och det är nog rimligt att antal att detta kommer att pågår i flera år framöver också.
Som om detta inte räckte har det varit en hel de strul längs de här sträckorna också de senaste åren. Med förseningar och inställda tåg.
På hemväg är det förstås samma sak. Problemet är att ta sig upp igen genom de nämnda områdena. Så hur gör man? Här kommer våra 7 tips.
1. Boka tidigt
Resan från hemmet i Sverige (i vårt fall Umeå) och ner till Hamburg, och sedan samma sträcka tillbaka igen, måste bokas i god tid innan. Det bör vara bland det första man gör när man planerar sin tågluff. Direkt när sommarbiljetterna släpps är det läge att slå till, det vill säga redan i mars.
2. Boka något av direkttågen till/från Hamburg/Berlin
Sedan ett par år tillbaka finns dagliga direktavgångar från Stockholm till Hamburg respektive Berlin. Dessa är samtliga nattåg och det är SJ respektive Snälltåget som kör.
Dessa avgångar är det allra smartaste att åka om man vill vara säker på att ta sig ner respektive upp. Sitter man väl på ett tåg, så kommer man ju fram till slut, även om det kan vara försenat. Är det byten på vägen kan man missa en anslutning och fastna någonstans på vägen.
3. Sov på rätt sida om Öresund
Om du inte åker med ovanstående nattåg, utan tänker dig att övernatta någonstans på vägen, är vårt tips att korsa Öresund innan du slår läger för natten. Öresund är nämligen ett osäkerhetsmoment. Det är ofta stopp för tågen här och då tar du dig inte över.
Vi bokade tex själva en biljett Köpenhamn- Stockholm förra året, men då en av tunnlarna runt Öresundsbron var avstängd. SJ vände då tåget i Malmö istället och körde norrut igen. Utan att de resenärer som stod och väntade i Köpenhamn kom med. Hade vi istället övernattat i Malmö hade vi kommit hem som tänkt.
4. Boka byten med marginaler
Så få byten som möjligt, vill man alltså ha på vägen ner och upp. De byten som man faktiskt har vill man ha goda marginaler på. På hemväg hade vi denna gång hela 6 timmars marginal i Stockholm. Jobbigt när man är trött efter ett nattåg och bara vill hem? Ja. förstås, men man kan tex passa på att hälsa på någon släkting eller bekant under väntetiden. (och ja, 2 av våra 6 timmar försvann i tidtabellsändringar)
På nerväg, om man ska vidare efter Hamburg med platsbiljetter, gör man kanske klokt i att ta en övernattning innan man åker vidare? Vi har läst om massor av exempel bara i år, där man bokar med bara någon(några?) timmars marginal i Hamburg och missat hela resa söderut därifrån.
5. Åka långsamma lokaltåg
Om man är för sent ute och alla snabbtågen redan är bokade, går det faktiskt att snirkla sig fram med långsamtgående regionaltåg som inte kräver platsbiljetter. Långsamt var ordet, men du kommer i alla falla ner (eller upp).
6. Åka färja till Kiel eller Sassnitz
Eller så tänker man om, skippar Danmark och tar en färja ner till kontinenten. Göteborg-Kiel eller Trelleborg-Sassnitz, är två alternativ som funkar.
Fråm Danmark går det även en färja Gedser-Rostock.
7. Buss
Ett annat alternativ om tågen är fullbokade är långfärdsbuss. Nattbuss går tex mellan Jönköping-Berlin eller Göteborg-Hamburg.
Läs också: Delad liggvagn – en survivalguide i 11 steg
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Ja till och med Flixbus genom Danmark känns som ett alternativ tills danskarna får den där försenade leveransen av Talgo-tåg för plan B i form av inhyrda gamla tyska 80-talsvagnar som tar 1,5 timme att alls få igång i Köpenhamn kan göra den största tågentusiast deppig.
Buss låter inte som någon större hit, men kan förstås vara ett alternativ för att alls komma ner.
Nattbussen Jönköping-Berlin mycket bekvämare än ÖBB Nightjet Hamburg-Wien i 4-b couchette i mitt tycke.
I fjol sommar tog jag Flixbussen Göteborg-Hamburg .. byte i Köpenhamn.. helt ok.. brukar boka Panoramaplats :-).
Jag föredrar absolut att kunna ligga ner, men bra att det finns alternaiv.
Eller flyg ner till Tyskland/Frankrike/xxx och ta tåget därifrån.
Resan genom Sverige är ändå bara en transport.
Hehe, tänkte jag inte ens på. Är så inställd på tåg i dessa dagar.
Det verkar som tåget mellan Hamburg och Köpenhamn är helt omöjligt att boka just nu. Alternativet kommer vara Fehmarbelttunneln början av 30-talet. Med höghastighetståg och mindre omväg.
Till punkt 5:
Just nu kan man också ta direkttåg (regional) från Hamburg till Flensburg vid danska gränsen. Därifrån åker flera IC-tåg genom Danmark, som inte är slutsålda. Ta ca 1 timme längre till CPH, i Flensburg måste man såklart räknar med en större marginal.
Om man nu har tagit sig till Köpenhamn men vill slippa flaskhalsen via Hamburg finns det ett ypperligt alternativ att ta sig ner till kontinenten och det är färjan mellan Gedser och Rostock. Som fotpassagerare är det aldrig fullbokat och man köper sin biljett i en automat i terminalen innan avgång. Bifogar relevant länk från vår tågluff förra sommaren.
https://tastelikechicken.se/2022/august/tagluff-2022-dag-4-genvagen-till-europa-2.html
Perfekt, den hade jag inte koll på.
Liten korrigering av tips nr 6: Ystad – Sassnitz har blivit Trelleborg – Sassnitz. Lite tråkigt tycker vi Ystadbor.
Tack för det, ändrat.
Glöm inte Helsingborg – Helsingör. Är man på väg mot Skåne och får veta att det är strul att komma över bron så finns alternativet att ta sig till Helsingborg. Från spåren går det hiss direkt upp till där man går på färjan och en biljett kostar ca 60:- Färjan avgår var 20de minut och resan tar 20 min. Tåg Helsingör – Köpenhamn ca 1 timme.