Jag springer på ett gammalt inlägg här på bloggen.
Från 2018. Inte från en livstid tillbaka ändå. För när man läser känner man verkligen att det är ett annat liv, en annan tid över det hela. Dels förstås på grund av att jag slår fast att vi ska resa till Ryssland. Så blev det ju inte. Inte då och som det verkar nu, kanske inte alls under vår livstid. Med tanke på vart det landet nu är på väg.
Men också. Detta var verkligen min första seriösa googling runt en tågresa som skulle ersätta en flygresa. Och allt kändes omöjligt, stökigt och oändligt dyrt.
Nu inser man att det har helt förändrats nu. Just Umeå-St Petersburg lämnar vi därhän. Det har förstås inte blivit ett dugg enklare. Av kända orsaker. Men annars. Så mycket har hänt med och för tågresandet sedan dess.
Köpa internationella tågresor
Då var det bara Resebutiken i Kalmar som sålde internationella tågbiljetter. I hela Sverrige. Telefonköerna var timslånga när det drog ihop sig till sommarlov.
Nu är det många aktörer som säljer. Europa Runt brukar vi anlita.
Ta sig ner i Europa
Då fanns få nattåg eller direktförbindelser ner i Europa. Tror att Snälltåget körde, fast utan att jag kände till dem?
Nu kör både Snälltåget och SJ dagliga (åtminstone delar av året) nattåg från Stockholm till Berlin, via Hamburg. Dessutom har antalet nattåg och internationella direkttåg ökat även nere på kontinenten.
Att planera sin resa
Då var det väl bara Ivar, ägare av Resebutiken i Kalmar, som hade alla Europas avgångar i huvudet, som förstod sig på hur man skulle planera upp en vettig rutt och resa.
Nu finns Interrails app Railplanner där vem som helst kan söka fram och planera upp en vettig rutt på några timmar.
Kostnad
Då kändes det hopplöst dyrt att åka tåg i stället för flyg.
Nu kan tåget bli billigare än flyg. Framför allt för att flyget blivit dyrare sedan pandemin.
Hjälp, råd och kunskap
Då fanns det väl en handfull tågentusiaster och pionjärer som kunde ge råd till den oerfarna.
Nu har rätt många ”vanliga människor” hunnit tågluffa en sväng och har kunskap och råd. Facebook gruppen Tågsemester, som jag nämner i mitt inlägg, var då nystartad. Nu är den etablerad och har 172.000 medlemmar. Att snabbt fylla ut sina kunskapsluckor i ämnet tågresande går blixtsnabbt.
Kort sagt, idag är det ingen grej att ta tåget ut i Europa. Inget kamikaze-uppdrag, utan snarare då mainstream. Enkelt, roligt och smart.
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Nja, nog var vi fler än en handfull entusiaster. Och bara ett decennium tillbaka var det ju ännu enklare med nattåg Köpenhamn-München/Basel som även tog en till Köln i perfekt tid för Paris och London. Men visst, nu börjar det äntligen ses mer långsiktigt på järnvägen igen runt om i Europa.
Du borde nämna Deutsche Bahn också. Alla nordbor drar nytta av appen DB Navigator eftersom vi passerar Tyskland nästan jämt.
Går man lång tid tillbaka var det enkelt och självklart att åka tåg. Sen kom en period när tåget var eftersatt och svåråkt. DB Navigator har vi faktiskt aldrig anävnt.
Ja, vi går också in för fler tågupplevelser nere i Europa även om vi ”fuskar” med att flyga ner. Känner helt enkelt inte för att lägga tre-fyra dagar extra bara för att ta oss ut ur Sverige om vi ska ut på en veckolång resa. Upplever också som nattågspriserna som ganska höga (alternativt fullbokat)? I vilket fall. Nästa tågtest blir snabbtåg från Neapel till Milano i augusti med Italos.
Vi som bor i norra Sverige har ju långt tågvägen ner till Europa. En hel dag extra (om allt är i tid) motför skåningarna. Om jag bodde i Skåne skulle jag nog åka tåg för det mesta inom Europa tror jag.
Vi satsar på en tågluff varje år, om man har 3-4 veckor så blir restiden ner inte så lång i jämförelse.
Ja, Skåne skulle absolut förändra läget och då hade jag också tänkt annorlunda. Tänk sen när tunneln mellan Danmark och Tyskland öppnar, då kanske det går ännu snabbare söderut.
Ja.. vi gick ju in på hette de Tjeckienspecialisten? nånstans vud Långgatorna i Göteborg o köpte nattågsbiljetter till Prag runt 2001..
Nu åker jag mer tåg o buss i Europa än tidigare.. bl.a p.g.a flygkaoset förra sommaren.. men har inte vågat mig på Hamburg.
Har blivit buss lr Kielfärja (nästan) dit..
Hoppas på någon smidig tydlig app typ flygresor.se för tåg snart..
Att boka Nice-Katowice med lite mer luft i bytena än typ 5 o 12 min 27 juli har jag inte lyckats med än.. Blir kanske en kombi tåg o buss.. inte så dumt heller :-).
Men ÖBB Nightjet med stenhårda britsar dröjer nog innan jag bokar igen :-).
Hoppas min nästa tågbokning blir en framlängesbiljett vid ett riktigt fönster.. hade rejäl otur på mina tåg i juni :-).
Ja en sån app vore kanon faktiskt. Det är sjukt stressigt med alla dessa snabba byten. Och då har vi ändå inte platsbiljetter så det gör ju egentligen inget om man missar ett tåg.