Fjärde tågluffen, fjärde året i rad är nu genomförd. Så här åkte vi detta år och på dessa ställen bodde vi.

Dag 1: Umeå-Hamburg

Vi startar 06:10 en onsdag morgon. Långhänger i Stockholm 6,5 timmar innan Euronight till Hamburg äntligen avgår. Vi somnar sött i vår sovvagn.

Restid 18 timmar, obligatorisk platsbiljett på tågen.

Dag 2: Hamburg-Lugano

Vi och vår sovvagn anländer till Hamburg 10:40, mer än 4 timmar timmar försenade. Härifrån åker vi via Basel till Lugano-Paradiso i Schweiz. Vi är framme 23:09 och har därmed lyckats med bedriften att resa i hela 23 av detta dygns 24 timmar.

Platsbiljett obligatoriskt på Euronight som vi klev på redan igår, annars inte. Euronight alltså 4,5 timmar försenat och Hamburg-Basel 40 minuter försenat.

Dag 3: Lugano

Denna dag stannar vi välförtjänt i Lugano och ser inte röken av några tåg.
Vi bor i lägenheten Little Paradise by Quokka 360 i Paradiso.

Läs också: Lugano – Berget, sjön och ett sanningens ord från en ukrainare

Härlig utsikt från balkongen

Dag 4: Lugano-Lecce

Denna dag åker vi först Paradiso-Milano och sedan Milano-Lecce.
12 timmars resa, båda tågen var i tid. Platsbiljett obligatoriskt på Milano-Lecce.

Dag 5: Lecce

En härlig dag i den vackra staden Lecce.
Vi bor på något så pass udda som ett B&B som inte serverar frukost, nämligen Attico Barocco. Men på grund av den privata terrassen och kakvagnen i allrummet är vi beredd att förlåta dem, åtminstone delvis.

Dag 6: Lecce-Polignano a Mare

Idag reser vi bara kort. Sträckan är Lecce till Polignano a Mare. Byte i Monopoli. Båda tågen är i tid.
Restid 1,5 timme, inga platsbiljetter krävs.

Dag 7-8: Polignano a Mare

Två lugna härliga dagar vid havet.
Vi bor på  Bella Vista Citta Vecchia med jordklotets kanske mysigaste takterrass.

Dag 9: Polignano a Mare-Ostuni

Eftersom vår tågluff innehåller 11 resdagar, medan vårt interrailpass bara har 10 resdagar, köper vi till denna resa utanför interrail. 40 kronor per person kostar biljetten till Ostuni med byte i Monopoli.

Ostuni har sin järnvägsstation en bra bit ifrån den charmiga gamla staden. Vi har dock bokat en hyrbil här. På kartan ser hyrbilsfirman ut att ligga en kortare promenad från stationen, men det visar sig på plats att stationen inte har någon utgång åt det hållet. På grund av komplikationer av typen motorvägar och sånt, är det tvärtom inte alls möjligt att promenera till biluthyraren. Vi tar en taxi dit och plockar ut vår bil som vi nu ska ha i 5 dagar.

45 minuters tågresa, ingen platsbiljett krävs.

Dag 10: Martina Franka och Ceglie Messapica med hyrbil

Vi bor nu två nätter i Ostuni på praktiska Relais Sant’Eligio. Här vid foten av gamla staden har vi parkering på hotellet, men bara 400 meters promenad upp till staden.

Under vår heldag åker vi iväg och kollar in lite andra vackra städer i närområdet. Martina Franka och Ceglie Messapica är de vi orkar med innan hettan driver oss hem igen.

Ceglie Messapica

Dag 11: Ostuni-Alberobello med hyrbil

Hyrbilen rullar vidare till Alberobello. Det ska visst gå tåg hit, men de ingår inte i Interrail. Vi väljer alltså hyrbil för att även kunna nyttja den för utflykter.

Att köra mellan orterna tar bara 1 timme, men tyvärr har vi utcheckning 11:00 i Ostuni och till den privata lilla trulli-stuga som vi hyrt i Alberobello har vi tyvärr inte tillträde förrän klockan 16:00. 5 timmar att fördriva emellan alltså. Vi åker ut till havet och badar en sväng medan väskorna står kvar på hotellet. Vi vågar inte riskera att förvara alla våra saker obevakade i bilen. Efter badet hämtar vi upp väskorna och kör till Alberobello.

Dag 12: Alberobello

Denna dag tillbringar vi i Alberobello. Vi bor i utkanten av staden i trulli-huset Trulli a Sud-Est tillsammans med 3 hungriga katter.

Dag 13: Matera med hyrbil

Idag kastar vi oss vigt iväg med vår hyrbil av det prestigeladdade inhemska märket DR. Matera är målet.

Dag 14: Alberobello-San Marino, hyrbil, tåg och buss

Idag kör vi hyrbilen tillbaka till Ostuni för återlämning. Våra biluthyrare kör oss sedan till stationen.

Tåg 6 timmar till Rimini, obligatorisk platsbiljett. Därefter buss 1 timme till San Marino, som förstås inte ingår i Interrail.

Vi bor högst upp i hela landet, på Hotel Rosa.

Dag 15: San Marino-Rosenheim, buss plus tåg

Buss tillbaka från San Marino till Rimini. Tåg från Rimini till Rosenheim i Tyskland. Total restid 9,5 timmar, inklusive en försening på 30 minuter. Platsbiljett inte obligatorisk, men vi valde att boka ändå.

I Rosenheim bodde vi på resans billigaste boende, Premier Inn Rosenheim City Lokhöfe.

Bästa schnitzeln någonsin hittar vi på Flötzinger Bräustüberl i Rosenheim

Dag 16: Rosenheim-Schönau am Königssee

Idag åker vi Rosenheim till Schönau am Königssee. Två byten och 2 timmars resa, som blir till 3 i och med en försening och ett missat tåg. Sista sträckan från Berchtesgaden sker med buss och kostar 2 Euro per person.

Vi bor på Hotel Königsseer Hof.

Dag 17: vandring Ramsau-Weißbach

Nu inleder vi vår 6 dagars-vandring i Alperna. Vi bor på Landgasthof Seisenbergklamm som drivs av ett extremt gulligt par.

Dag 18: vandring Weißbach-Lofer

Vandringen fortsätter. Vi bor på Hotel Restaurant Dankl i Lofer.

Dag 19: vandring Lofer-Reit im Winkl

Vandringen fortsätter. Vi bor på Landhaus Lenzenhof i Reit im Winkl Ett mysigt ställe mitt i byn och med extremt goda sallader!

Dag 20: cirkulär vandring Reit im Winkl

Vandringen fortsätter. Vi bor kvar på Landhaus Lenzenhof även denna natt.

Dag 21: vandring Reit im Winkl-Unterwössen

Vandringen fortsätter. Vi bor på Landhotel Gabriele i Unterwössen.

Dag 21: vandring Unterwössen-Aschau im Chiemgau

Vandringen fortsätter. Vi bor på Gasthof Kampenwand i Aschau im Chiemgau.

Dag 22: Aschau im Chiemgau-Hamburg

Nu vänder vi norrut. Vi börjar dagen med två lokaltåg. Varav det första från Aschau im Chiemgau till Prien am Chiemsee närmast framstår som en museijärnväg med sin 50-tals rälsbuss och sin låga hastighet.

Därefter blir det snabbtåg från München till Hamburg. 8 timmar resa totalt. Inga tåg krävde platsbiljett, men vi valde ändå att förboka München-Hamburg.

Vi bor naturligtvis, som alltid på Hotel Alt Nürnberg. We wouldn´t dream of going elsewhere.

Dag 23: Hamburg-Malmö

Direkttåg från Hamburg till Köpenhamn. Sedan lokaltåg över sundet till Malmö. Totalt 6 timmars resa. Hamburg-Köpenhamn är obligatorisk platsbiljett.

Vi bor på Story Hotel Studio Malmo, part of JdV by Hyatt i Malmö.

Dag 24: Malmö-Umeå

Sista långa dagen bär hem!
Malmö till Stockholm och Stockholm till Umeå. Två tåg, båda i tid. 11,5 timmar. Enkelt och lättfattligt. Förutom den lilla detaljen att vi fick genomföra ett extrainsatt tågbyte i Sundsvall. Men det tog jag som ju varit med om tågevakuering helt och hållet med fattning.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *