Visst har du också sett det? Flygplanet på ”fel” sida om Arlandas terminalbyggnader. Jumbostay som är ett hotell, eller möjligen vandrarhem, inrymt i ett tvättäkta flygplan.
Vi har förstås sett det och sagt:
– Där ska vi bo!
Men frågan är ju som vanligt när. Det ska vara någon gång när vi har lite extra tid. Inte kommer fram mitt i natten. Och inte ska iväg före gryningen. Fast ändå vill eller behöver sova på Arlanda liksom. Sen så ska det vara sommarhalvåret också. Känns nog mindre mysigt här ute mitt i mörka kalla vintern?
Sen ingår det ju en egen uteplats i cockpit-sviten också. För ja, förstås, förstås. Om vi ska bo på jumbostay, så ska vi bo i sviten längst fram i flygplanet. Fattas bara. Annars får det vara.
Just ett sånt tillfälle som jag just beskrivit uppenbarar sig faktiskt i april i år. Vi ska inte flyga förrän 13:10. Men sover ändå på Arlanda eftersom jag varit på ett event i Stockholmstrakten dagen innan. Perfekt tillfälle med andra ord och vi slår till och bokar.
Cockpit-sviten
Fast så tidigt på kvällen blir det ändå inte att vi kommer hit. För ingen restaurang finns ju. Så vi måste äta på Arlanda först och tar transferbussen till Jumbostay först vid 8 på kvällen.
Stämningsfullt solnedgångsljus när vi checkar in med kod. Cockpit-sviten innebär att man har hela övervåningen för sig själv. En lite hall, en cockpit som sovrum, ett badrum och en ”lounge” liksom. Det vill säga ett vardagsrum med flygplanssäten och en tv.
Det måste förstås springas runt en hel del och fotas, provas spakar och sittas flygplanssäten. Spännas fast säkerhetsbälten. Gå runt och spana in alla flygplansdetaljer. Som att sätesnumren fortfarande finns kvar i taktet.
Det känns verkligen så coolt att övernatta här som vi hoppats på innan.
Frukost
Natten i cockpit blir bra. Vi sover gott. Men visst är det lite kallt? Först när vi vaknar inser vi att det finns ett el-element i rummet som är avslaget.
Frukosten serveras en trappa ner under vår svit. Vi är bara 3 par på plats, men det känns ändå i trängsta laget. Frukosten är… ja vad ska vi kalla den? Snäppet under okej faktiskt.
En juice som är så artificiell att jag faktiskt häller ut den. Fast jag är picky just på juice. Det vet jag med mig. Enda brödet är formfranska. Utan att den ens finns en brödrost. Ärligt talat, vem äter orostad formfranska? Njae, vi är inte imponerad och äter bara just så pass att magarna slutar kurra hjärtskärade.
Uteplats
Sedan är det dags att prova uteplatsen. Vår egen privata. Vårsolen skiner över ett 18-gradigt Stockholm. Perfekta förutsättningar med andra ord. Här sitter man bra. Även om utemöblerna känns lite ofräscha. Och själva Jumbo liksom flagnar.
De andra rummen då?
Nu bodde ju vi i det allra lyxigaste rummet på hela Jumbostay, i cockpit-sviten. Sedan finns ytterligare en svit, ”Black box”. Även denna har privat badrum. Inte lika coolt, eftersom man då inte befinner sig i cockpit. Och inte lika lyxigt eftersom det inte ingår någon privat uteplats eller någon ”lounge”.
Övriga rum i flygplanskroppen är som vi förstår det betydligt enklare med delat badrum. Det finns till och med en sovsal där man delar rum med andra.
Sedan finns även enkelrummet ”Stuga Wheel-Well”, belägen inne i ett av hjulen på denna jumbojet. Här har man privat WC, men delad dusch.
Till sista har vi ”Hytt Jet Turbin”. Dessa ligger inuti de före detta motorerna. Också enkelrum. Det ser ju coolt ut, det måste man medge. Men lite för primitivt för oss att måsta ut, ned för trappan och iväg till toa någon annanstans.
Om flygplanet
Flygnörden vill ju veta mer om planet också?
Från Jumbostays hemsida:
Flygplanet är en uttjänad 747-200 Jumbo Jet som ursprungligen byggdes för Singapore Airlines 1976. Det slutade sina dagar hos svenska Transjet 2002 efter att ha flugit för ett flertal olika flygbolag, däribland legendariska Pan Am.
I december 2007 beviljade Sigtuna kommun bygglov för etableringen av Jumbo Stay vid infarten till Arlanda flygplats. I januari 2008 flyttades planet till en byggparkering där den första etappen av ombyggnationen nu har påbörjats med demontering av den gamla inredningen, ommålning och ny inredning av rummen. 450 flygstolar ska ut och planet ska saneras från topp till tå. Boendet byggs precis som vilket vanligt hus som helst med samma krav på klimatanpassning, isolering och det följer gängse energinormer. Uppvärmningen sker med en luft-luftvärmepump.
Den 27 augusti 2008 bogserades den till sin slutdestination vid infarten till Arlanda där det placerades på ett betongfundament med landningsställen i två stålvaggor. Där har Jumbo Stay blivit ett spektakulärt landmärke som ligger som en portal till Arlanda med utsikt över landningsbanan.
Vad vi tycker om Jumbostay
Okej, så vad tycker vi om vistelsen?
Cockpit-sviten levde verkligen upp till våra förväntningar innan. Det var exakt så coolt att bo där i cockpit som vi tänkt oss innan.
Lite trångt blir det ju på sina ställen, man slog i huvudet i det låga taget mer än en gång, men det överser vi med. Flygplanskroppen ger begränsningar där. Det får man ta.
Däremot är det synd att Jumbostay börjar bli rätt luggsliten på utsidan. Det ser verkligen ut att vara dags för en fasadrenovering. Också frukosten. Vi hade nog förväntat oss något godare för 2000 kr/natt faktiskt.
Synd också att det inte fanns någon servering öppen på kvällen. Vår härliga flygplans-lounge var ju annars som gjord för ett glas bubbel.
Men over all, ja vi rekommenderar att prova någon gång, en riktigt rolig grej. Men då är det absolut cockpit-sviten som gäller. Och gärna på sommaren alltså, så att man kan utnyttja sin privata uteplats.
Kommer vi själva att bo här igen? Hm… 2000kr/natt är ju lite dyrt. Men riktigt coolt ställe att bo på faktiskt. Det är nog framför allt den dåliga frukosten som får oss att tveka lite, när man ska ut och resa vill man ju börja dagen med en bra, rejäl frukost.
Du har väl sett vår reel från Jumbostay på Instagram?
Läs också: Långholmen Hotell – vi bokar in oss på klassisk fängelsemark
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Haha, jag inser att vi har nära nog identiska upplevelser av vistelsen på Jumbo Stay. Men jag ser på mina egna bilder att det faktiskt finns en brödrost där skymd bakom kaffemaskinen. Men jag håller med, frukosten är under all kritik med tanke på vad man betalar för cockpitsviten, men å andra sidan så är ju Jumbo Stay i övrigt ett mediokert hostel, om än inhyst i en cool flygplanskropp. Vi bodde där under pandemin utan att vara på väg någonstans och Arlanda var en spökstad med endast ett matställe öppet..
https://tastelikechicken.se/2021/september/cockpit-sviten-jumbo-stay-arlanda-2.html
Haha, då har den skurit ihop sedan dess, för jag frågade till och med. 😁
Jag bodde i ena motorn en sommarnatt 2018, mest för ett jag var nyfiken och ville testa. Minns inte vad jag betalade och visst, lite coolt är det ju. Höll på att försova mig på morgonen så jag missade frukost. Verkar ju inte ha gjort något och ärligt talat blev jag inte särskilt frälst. Och 2000 för en natt? Inte ens på världskartan utifrån vad man får. 🙂
Jo men för cockpit-sviten är 2000 SEK ingen orimlighet ändå? Med den där coola loungen och den egna uteplatsen.
Men frukosten rimmar inte med det priset.
Kul att se bilder härifrån! Vi har ju sett den massor av gånger, men det blir inte riktigt att man bokar sånt här så nära hemma, av nån anledning … Cool vy från sviten! Men tråkigt med så dålig frukost. Jag tycker att frukost är viktigt och när man betalar lite mer förväntar man sig ju åtminstone någonting som ska se trevligt ut och smaka gott.
Ja visst är frukosten viktig. Särskilt när man ska resa hela dagen. Borde inte kosta så himlans mycket ner att fixa riktigt bröd tex.