Vilken är egentligen den bästa väskan för en tågluff?
När det begav sig sist 1992 och det tågluffades runt Europa var ryggsäcken det självklara valet. Och så tänkte vi väl först denna gång också. Men läste sedan i frågeforum att många rekommenderar vanlig resväskor med hjul i stället.
Så hur tänker man?
För oss slutade valet på en hybridväska. Nya Farpoint Wheeled från Osprey är både en mjuk resväska på hjul, och en ryggsäck i ett.
Farpoint Wheeled 65, som resväska/rullväska
När man först ser väskan är det lätt att tro att den rymmer mindre än en vanlig resväska. Men skenet bedrar, denna väska rymmer förstås lika mycket packning som min 65 liters resväska. I och med att den är mjuk, så kanske till och med lite mer. I töjmånen liksom.
Väskan står stabilt, har två bra hjul och ett bra draghandtag. Bärhandtag både på höjden och längden. Det på längden behövs verkligen eftersom väskan är för hög för att bäras stående några längre sträckor.
Väskans form, gör att den är lättare att stuva bort på bagagehyllor etc. Men även att den lättare börjar vobbla, t.ex. om man kör nedför en trottoarkant och väskan kommer i obalans.
Farpoint Wheeled 65, som ryggsäck
Med några enkla snabba handgrepp, som genomförs på mindre än 30 sekunder, förvandlar man väskan till en ryggsäck. Bärremmarna är breda och stabila. Höftremmarna så väl tilltagna att det går att bära bara på höfterna och avlasta axlarna. En viktigt funktion för mig som annars lätt får ont i axlarna.
Naturligtvis blir ju väskan aldrig som en riktig ryggsäck. Den passar inte för en vandringssemester. Men för att bära sin packning på ryggen t.ex. i italienska Bellagios vindlande trappgränder är den en alldeles tillräckligt bra ryggsäck.
Väskorna hade 3 utanpåliggande fack för småsaker som man ville komma åt under resan etc. Ganska normalt för en ryggsäck alltså.
Tyngdpunkten hamnade lite längre från kroppen än med en vanlig ryggsäck, vilket gjorde att de var lite svårare att ta av och på en en vanlig rygga. Delvis kan man säkert förebygga det genom att faktiskt packa väskan med normal ryggsäcksteknik. Vilket vi alltså inte gjorde.
Behövs en ryggsäck på tågluffen idag?
I vanligt ordning blir ju svaret på frågan, ”det beror på”. De flesta av de tåg vi åkte hade påstigning i samma höjd som perrongen. En del hade bagagehyllor i anslutning till dörren, men i de flesta fall var det hyllan ovanför sätet som gällde för bagageförvaring.
Järnvägsstationerna där vi bytte tåg hade i samtliga fall antingen rulltrappor upp till perrongerna eller ramper där man kunna rulla upp och mer på en väska på hjul. Allra störst användning för ryggsäcksfunktionen hade vi faktiskt i Italien, där det var mycket kullerstensgränder och trappor att forcera på vägen mellan järnvägsstation och hotell.
Fördelar – sammanfattning
- Multifunktionen, går både att rulla och bära som ryggsäck, vilket naturligtvis gör väskan grym flexibel
- Ett stabilt höftbälte gör att man kan bära hela väskan tyngd på höften. Precis som man vill göra.
- Formen gör den enkel att stuva på t.ex. tåg
- Rymmer mycket packning
- Snabbt och enkelt att göra om väskan mellan rullväska och ryggsäck
- Snygg Väska! Vi var riktigt stolta över våra väskor på resan
Nackdelar – sammanfattning
- Den har lättare än en resväska att komma i obalans och börja vobbla när man drar den
Sedan måste man förstås också hålla i minnet att detta inte är en ryggsäck att långvandra med.
Kommer vi att använda väskorna igen och i så fall på vilka resor?
Ja definitivt. Vi gillade verkligen dessa väskor. Dels kan de mycket väl vara permanenta substitut för resväskan. Har man en sån här behövs faktiskt ingen resväska också i resegarderoben. Allra optimalt är de förstås i sammanhang där man då och då behöver ryggsäcksfunktionen. Dvs på resor med många förflyttningar utan hyrbil eller chaufför.
Men vi känner också att den inte är så tokig i bilen heller när man behöver stuva mycket i bagageluckan. Vi har redan börjat använda väskorna när vi åker fram och tillbaka till stugan och de blev även vår packning på vår Lappländska roadtrip.
På en safariresa tänker vi att de nog också vara praktiska i och med att de är mjuka och går att stuva ganska enkelt på tak och i jeepar.
Övrigt om väskan
Färgalternativ: finns i svart och mörkgrön för herr och svart och lila för dam.
Pris: 2200 kr
Storlek: Väskan rymmer 65 liter, dvs lika mycket som våra resväskor
Farpoint Wheels 65 finns att köpa här för herr och här för dam.
Läs också: Tågluff i Europa – hur funkar det egentligen och bästa tipsen för en lyckad resa
Läs alla inlägg från vår schweiziska tågluff här.
Vill du läsa om fler av våra restips? Glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.
Men så praktiskt! Funderade på en kombo inför Australien, men då jag inte hittade nån i fysisk affär att prova så körde jag på en vanlig ryggsäck som kändes tillräckligt bekväm.
Ja det är ju säkrast att prova en rygga, så att den belastar där den ska.
kanske en onödig kommentar men ’får’ jag inte köpa en grön om jag är dam? Varför särskiljer ni färgerna?
Eftersom det även är en rygga, antar jag att väskorna är olika i rygglängd för att passa dam respektive herr. På ryggsäckssidan är det ju befogad att skilja på dam- och herr modeller.
Vi har rest runt i Asien i drygt ett halvår med våra Osprey Farpoint 40L, vilket var perfekt när man går en del, och ska stuva in sig i diverse minibussar, bilar och annat, och samtidigt är okej som handbagage på de flesta flygbolag.
I Europa på tågluff har man ofta trottoarer och det är smidigt att dra väskor, men inget jag rekommenderar i Indien osv.
Ospreys produkter är väldigt hållbara, de står emot mycket! Gillar dom väldigt mycket!
Nej precis, det beror ju på hur och var man ska resa, vilken väska som passar. Som sagt i Europa är allt väldigt ”rullanpassat” nuförtiden.
Kul att se och jag kan se mig själv i er om en si så där 15- 20 år när barnen flyttat hemifrån 🙂 och man får backpacka igen. Kul att läsa om Osprey Farpoint med hjul.
Så länge behöver du nog inte vänta. Många backpackar ju med barn. 😊