Alltså en tågluff behöver man ju faktiskt inte planera alls. Det går fortfarande att vara spontan och att resa din näsan pekar och lusten tar en för dagen. Med ett undantag. För resan fram och tillbaka Sverige-Hamburg bör man faktiskt förboka eftersom snabbtågen säljer slut. Den spontane tågluffaren får trixa runt en hel del på långsamma regionaltåg för att ta sig ner.

Läs också: Tågluff – 7 tips för att ta dig förbi flaskhalsen Sverige-Danmark-Hamburg

Men för den som vill planera. Så här har vi gjort.

Hur planerar man en tågluff

Vilka länder och områden ska man åka till?

Här börjar man ju. Vart vill man åka? Nybörjarmisstaget är nog att flänga runt som ett torrt skinn mellan Europas huvudstäder. Ena dagen är man i Paris, nästa i Berlin osv. Kors och tvärs över Europa. Och så kan man ju göra. Väldigt få saker här i livet är förbjudna liksom. Men vi vill nog ändå rekommendera att avgränsa sig lite geografiskt ändå. Kanske Frankrike och Spanien i en luff? Eller Tyskland-Alperna. Eller Italien? Men inte allt på en gång liksom.

Så börja med att skissa på vilka länder. Sedan vilka områden inom dessa som ser intressanta ut. Inför sommarens tågluff visste vi tex att vi vill luffa i Bayern i Tyskland, i Österrikiska Alperna och i södra Schweiz. Sedan tillkom Bratislava som någon vi ville slänga in fastän vi visste att det skulle bli en omväg.

Valet föll på Alperna

Hur ser tåglinjerna ut?

Sedan rekommenderar vi att man spenderar lite tid med att umgås med en järnvägskarta. Denna finns tex hos Europa runt. Vilka orter går det tex tåg till och vilka har ingen järnvägsförbindelse? Vilka orter ligger längs samma järnvägslinje? Längs samma linje är det smidigt att åka, det går fort och få byten krävs. Att byta och åka omvägar däremot tar mycket tid i anspråk.

Sina studier av kartan kan man komplettera med att provsöka på tänka sträckor i appen Railplaner, så ser man snabbt om det verkar smidigt att åka emellan eller om det tar tid och är 26 stycken byten. Man ser också vilka orter som passeras på vägen. Kanske hittar man nya platser läng vägen som man också vill passa på att besöka?

Hur planerar man en tågluff
Tågluffardrömmen

Eventuella nattåg

Nattåg sparar tid och är effektivt i och med att man kan resa medan man sover. Det är absolut värt att kolla upp om det finns några braiga nattåg som man själv kan utnyttja på sin luff.

Stockholm-Hamburg till exempel. Andra nattåg som är bra att känna till är Wien-Rom, München-Rom, Wien-Hamburg, München-Budapest, Paris-Toulouse och Milano–Rom–Siracusa.

När man reser med nattåg är det bara den dag när man börjar resan som räknas som resdag. Så länge som man stannar på samma tåg. Om man byter till ett annat tåg nästa dag, måste man använda en ny resdag i interrailpasset.

Vilka orter?

Efter denna övning har kanske några orter försvunnit från skissen, medan andra har tillkommit. Man har i alla fall en shortlist, hur man tänker sig på ett ungefär att rutten skulle kunna se ut.

Hallstatt måste ju in på listan

Excelark + railplanner = sant

Nu är det dags att börja jobba med Excel. En dag-för-dag-planering vilka dagar man ska resa och hur länge man ska stannar på varje ort. För varje resdag kollar man förstås upp att den sträckan är görbar på en dag. När det gäller byten brukar jag räkna med att missa Railplanners förslagna byte och få ta nästa, åtminstone om det är mindre än 20 minuter mellan tågen. Hinner man fortfarande fram i så fall? Jo, då är det en rimlig rutt.

Nu ser man väldigt tydligt i sin Excel också om antalet önskedrömmar är större än antalet resdagar. I så fall måste man skala bort så att det går ihop sig.

Räkna dagar

När Excelen väger jämt är det bara att räkna ihop sina resdagar där och köpa det Interrailkort man behöver för dagarna.

Hur planerar man en tågluff

Boka platsbiljetter

Nu är det dags att börja boka platsbiljetter. Börja med utresan så långt som till Hamburg och sedan hemresan motsvarande sträcka. De är de främsta flaskhalsarna. Senast mars bör man boka dessa. Sedan är det det bara att bygga på med eventuella övriga platsbiljetter.

Det man behöver tänka på att tågen relativt ofta blir försenade. Om man bokar platsbiljetter måste man alltså ha marginaler vid byten. Om man missar sitt tåg gäller ju inte platsbiljetten på nästa tåg.

Platsbiljetterna bokar man antingen själv via apparna/hemsidorna för respektive tågbolag, eller med hjälp av en resebyrå, tex Europa Runt. De gör allt jobb och tar naturligtvis ut en liten avgift för det.

Hur planerar man en tågluff

Boka hotell

Därefter kan man börja boka hotell. Om man vill ha dem förbokade. I Excelen ser man lätt vilka datum som gäller för varje ort, så att man inte bokar fel bland alla datum.

Så där jag. Nu är tågluffen klar. Bara att åka. Railplanner, en järnvägskarta och ett fång drömmar var det enda som behövdes.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

2 Comments

  1. Ida Nätterqvist

    Tack för ett övergripande och inspirerande inlägg. Vi har såsmått börjat planera familjens första tågluff till nästa sommar.

    • Gunilla Yourstone

      Kul om det kommer till nytta. 🙂 Lycka till med tågluffen, bästa sättet att resa!

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *