Det händer ganska ofta att våra artiklar få spridning och ”sticker iväg” på Facebook. Man märker direkt när det händer. Först är det ni läsare som läser. Ni läser, kanske trycker ni på gilla, kanske kommenterar ni även ibland. Någon spontan respons på det vi skrivit. Oftast positiv, men kanske tycker ni inte precis som vi, men uttrycker då detta på ett konstruktivt och trevligt sätt. Vi har en dialog.

Sedan händer något efter någon dag. Dels ser man ju på räckvidden att den snurrar iväg. 50.000, 60.000, och så vidare.
Andra typer av kommentarer börjar strömma in. Glada och trevliga de också kanske. Men även ”svansen” (som jag kallar den)
Kommentarer med många utropstecken. Arga, anklagande, fördömande. Kort sagt i den ton som präglar hela internet utanför vår varma, sköna, fridsamma 4000mil-bubbla som vi normalt sett har här inne hos oss.

– Ska det vara så svårt att fatta!
– Helt vaerdeloes artikel. Intetsaegande till max.
– Tramsartikel!

Vår artikel om att vandra med stavar var ju extremt tramsig. Det får man förstå.

För att plocka ett urval av det som skrivits senaste tiden.

Vi tar förstås detta med ro. Det är något man får räkna med på sociala medier. Och ska man vara pragmatisk, så bidrar ju även dessa kommentarer till spridning i sociala medier. ”All publicitet är bra publicitet”, ni vet.
Vi brukar aldrig svara på kommentarer med den tonen dock, det brukar sällan leda någonstans.

Senast det begav sig och folk blev upprörda var när vi skrev om Magnus Ugglas nya program. Vår lilla korta artikel om att vi tyckte att Magnus betedde sig respektlöst i Indien fick jättespridning och ju längre ut i periferin, bort från de som normalt läser oss det spreds, desto bättre tyckte man att själva programmet var och desto mer upprörd på oss och vår artikel blev man.

Sen blir det ju väldigt meta när man inte får tycka om och klaga på just en offentlig person som själv byggt hela sin karriär på starka (negativa) åsikter om andra?

– Varför måste man klara på allt hela tiden!? frågade någon. Och det är ju absolut en relevant fråga. För visst är det trevligare med ett positivt anslag än ett negativt?
Och man bör absolut rannsaka sig själv när man får en sån fråga.

Jag gjorde helt enkelt en snabb genomlysning av det senaste årets artiklar för att kolla om vi blivit två gamla surgubbar och gnällkärringar. (man vill ju veta!)

Så sura!
  • 231 artiklar totalt det senaste året
  • Antal artiklar där tonen har varit ”allt är åt helvete”: 2
  • Antal artiklar där tonen har varit ”allt är åt helvete”, fast med en humoristisk ton: 2
  • Antal artiklar där jag talat ut om något personligt som är jobbigt: 2
  • Antal artiklar där någon del av innehållit varit något som vi inte gillat: 11
  • Antal artiklar där vi problematiserat något: 4
  • 21 stycken och därmed 9% av artiklarna har alltså haft något kritiskt, fundersamt eller ledsamt över sig
  • 210 stycken eller 91% av artiklarna har varit glada, trevliga, entusiastiska och med en intention att inspirera

Artikel där tonen har varit ”allt är åt helvete”:
Men alltså helt seröst! – om den svenska tågtrafiken

Artikel där tonen har varit ”allt är åt helvete”, fast med en humoristisk ton:
Alla dessa kuddar och duschar världen över

Artikel där jag talat ut om något personligt som är jobbigt:
9 sätt som jag saknat Christofer på i höst

Artikel där någon del av innehållit varit något som vi inte gillat:
Vi har testat SJ´s Euronight till Hamburg – så här tyckte vi

Artikel där vi problematiserat något:
”Hit and run”- turism och effekterna av det

Så jävla negativ!

Det negativa säljer och sprids

Så, då har vi rannsakat oss själva och i någon mån fått godkänt i testet tänker jag, 91% måste väl räcka? För inte vill man väl att allt ska vara okritiskt glatt hela tiden? Eller?

Men sen kommer vi ofrånkomligen till själva essensen av detta inlägg. För det är ju ofta just dessa 9% av våra artiklar som får allra mest spridning. Internet och sociala medier gillar det negativa. Tyvärr. Och det är ju därför just denna artikel om Magnus Uggla med ett negativt anslag, kommit upp i flödet för den aktuella upprörda personen.
Men vad kan vi göra åt det?

Vad tycker du som läser? Vill du att vi enbart fyller bloggen med snälla, harmlösa inspirationsartiklar, eller vill du ibland har lite sura karameller också?
(fast vi kan nog redan nu avslöja att vi kommer att fortsätta ungefär som förut oavsett vilka svar vi får, för vi gillar ju att sticka ut hakan ibland också)

Gud vad folk älskar när vi skriver negativt om SJ! Fast vi försöker ändå skriva snällt också. Fast då läser ju ingen.

Läs ockskå: Att vandra med vandringsstavar – fördelar och nackdelar

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

14 Comments

  1. Kör på bara 😊👍

  2. Om man är här inne ofta, som jag, så är det ju för att jag gillar just er stil. Blandningen av artiklar. Positivt. Negativt. Humoristiskt. Som ni säger, jag kanske inte alltid tycker likadant, men det är ju inte meningen. Vi är ju alla individer. Har olika upplevelser med oss i bagaget. Men håller med, kan man inte ha en bra dialog istället för att bara nega?! De som har alldeles för mycket åsikter om allt och alla, borde kanske skapa en egen blogg :)).

    • Gunilla Yourstone

      Nej ingen behöver tycka som vi, diskussion är alltid uppiggande. 😊

  3. Bra reflektioner. Kör på! 👍

  4. Allt kan inte vara positivt, säger som några fler.
    Kör på!

  5. Annika

    Detta var nytt och oväntat! Hur kan man reagera så olika? Trodde inte att ni fick arga eller ens negativa reaktioner alls. Ok, folk kan vara avundsjuka..För det första är det ju frivilligt att följa bloggen. Jag har särskilt uppskattat när ni har åsikter och varit mer personliga! Lycka till i det fortsatta arbetet <3

    • Gunilla Yourstone

      Tack för din kommentar. Jo vi kan få rätt mycket otrevligt, både direkt på bloggen (och då är det anonymt) samt på Facebook. Vanligen är det ju folk som inte följer bloggen som är otrevliga, men under pandemin hade vi en lite svans av anonyma personer som läste allt och alltid skrev elakt. (Dessa kommentarer raderade vi i 9 fall av 10, så de finns inte kvar)
      Direkta personangrepp typ ”du verkar var en hemsk person!” är ju svårare att skaka av sig än ”tramsigt inlägg”, men vi börjar vänja oss och kan distansera oss och faktiskt skratta åt, det mesta vid det här laget.
      Jag tänker också att det är frivilligt och gratis. Så lätt att välja bort om man inte uppskattar.

  6. Håller med Daniela! Följer man er så känner man till tonaliteten. Och de som gnäller på gnäller är själva ofta ganska tondöva. Kör hårt, ni har min goda välsignelse! 😉

  7. Jessica

    Jag gillar er blogg och har aldrig uppfattat er som gnälliga/negativa. Lite konstruktiv kritik eller reflektion kan ju inte räknas som negativt utan det vill man ju veta 🙂

    • Gunilla Yourstone

      Tack för respons, vi försöker ju att vara positiva i alla lägen. Även när vi inte är nöjda med något. 🙂

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *