Det fanns en tid när man sprang runt på Arlanda var och varannan vecka. Var det inte privata resor så var det i jobbet. Nu är den tiden sedan länge förbi, att flyga känns ovant och annorlunda. Alltifrån att packa en kabinväska med vätskepåsar till att smidigt ta sig runt på Arlanda, är färdigheter som fallit av en, en efter en.

Antalet flygavgångar mellan Umeå och Stockholm har åtminstone halverats sedan den tiden. Kommer det att bli ”som förr” igen? Nej tror jag, även om man träffar gott om folk som tror motsatsen också.

Nej, alltför många har upptäckt hur smidigt det är att ha sina möten digitalt. Nej, alltför många har insett att man inte sparar just någon tid i jämförelse med tåget.  (det är ju transport till flygplatser, säkerhetskontroller, väntetider osv) Alltför många har även upptäckt Sverige som semesterdestination.

Tåget framför flyget. På denna bild i alla fall.

Sist jag flög var hem från en pressresa till Hamburg den 1:a maj. Sedan dess har alla resor gått med tåg eller bil. Men denna vecka verkar Trafikverket ha stängt ner Norrland rälsledes. Det jag kunde erbjudas var en biljett via Östersund (!) Jag tackade vänligt med bestämt nej och bokade mig en biljett med Norwegian i stället.

Vi landar på Arlanda hela 20 minuter för tidigt och rullar mjukt in på terminal 4.
– Home, sweet home, är man ju färdig att utropa då, som gammal norrlänning. Den gamla inrikesterminalen är öppen igen!

Terminal 4 – utan bagageband

Men utgångskyltarna pekar nu åt motsatta hållet mot för vad man är van. Åt vänster i stället för höger när man kommer fram mot baksidan av säkerhetskontrollen.

En rulltrappa ner och så en gång med rullband. Jag spanar ivrigt efter utgång och bagageband, men inga såna attribut uppenbarar sig. I stället fortsätter rullbandet.

Det dröjer ett tag innan jag fattar var jag är. Jag är ju i den nya gången mellan terminal 4 och 5.

Nya gången

Till slut hamnar vi vid terminal 5´s bagageband. Det är alltså här man ska plocka upp sitt inrikes-bagage om man har något. Och sen förbi alla band, ut genom tullen (!) Om man ska vidare med tåg som jag, blir det sedan snitslad bana förbi alla upphämtningsskyltar och så tillbaka nästan hela vägen igen för att nå Arlanda Central, alltså järnvägsstationen. 2 kilometer i stället för 300 meter får jag gå till tåget. Typ.

Så här funkar det på Arlanda nu (terminal 4 och 5)

  • 4:an är inte längre inrikes, utan inrikesplanen går mixat med övriga EU ifrån hela terminal 4 och 5
  • Bagageband och utgång finns bara under 5:an
  • Incheckningsdiskarna i 4:an är bara för Ryanair
  • Övriga incheckningsdiskar är vid 5:an
  • Säkerhetskontrollen vid 4:an kan användas av alla oavsett flyg
Incheckning för Ryanair i Terminal 4

Frågor kvar att utreda:

  • Kan man bli inkallad på kontroll i tullen efter att ha flugit Umeå-Arlanda i fortsättningen?
  • Kommer allt, från incheckning till transfer till tåg, att bli mycket krångligare och ta mycket längre tid nu för inrikes-/jobbresenärerna?

Fördelen med nyordningen är förstås att man inte behöver gå igenom säkerhetskontrollen igen när man byter mellan inrikes- och utrikesflyg. Men om man hade velat behålla terminal 4 som inrikes och med egen utgång, vilket ju helt klart har sina fördelar i snabbhet och smidighet för resenären, så hade man kanske kunna bygga in en ”sluss” i gången emellan  där man måste blippa ett korrekt boardingkort för att komma emellan inrikes och utrikes?

Tullen då? Tja, redan idag kan man ju skicka väskan direkt upp till Umeå, förbi tullen så att säga, och jag har aldrig på alla mina resor blivit stoppad i tullen, så skillnaden kanske inte är jättestor?

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

Etiketter

8 kommentarer

  1. Siv Larsson

    Tycker inte det är något problem alls. Landar på terminal 4 två gånger förra veckan och det var ingen större skillnad.

    • Gunilla Yourstone

      Men visst är det skillnad att behöva gå hela vägen till 5:an istället för rakt ut?

  2. Tror att det kan vara lite blandat med var planen landar: igår den 19 september så landade de flesta av både SAS och Norwegians kärror på T5, utom några som hamnade på T4. Skulle tro att det beror på hur mycket trafik det är just då.
    Men tack för inlägget och infon. Nu är vi förberedda för nästa vecka så det blir intressant att se var vi hamnar, då vi även ska vidare från T2.

    • Gunilla Yourstone

      Jo precis de har tagit bort 4:an som inrikes. Men jag saknar enkelheten som var då.

  3. Jag tycker att det på det hela taget har blivit bättre nu när C-gaterna (gamla T4) öppnat, T5 glesats ut och passagen under SkyCity blivit klar. Så länge rullbanden går vill säga. Vid senaste besöket för ett par veckor sedan var bara ett av totalt sex igång så ja, det är lite av ett lotteri (och får jag välja så landar jag ju helst på T5:an). Sedan vet jag inte riktigt hur bussarna går heller men det går ju ta buss mellan T2 och T5. När köerna var som värst i våras tog jag säkerhetskontrollen på T2 där det var obefintlig kö och sedan bussen till T5, där mitt flyg avgick. Flygbussen går också bara från gamla T4 just nu men det lär ju förändras allt eftersom ombyggnationerna blir klara.

    Men visst. ARN är en ganska stökig flygplats och jag skulle nog säga att ombyggnationerna är långtifrån klara…

    • Gunilla Yourstone

      Ja absolut bättre nu än under pandemin, men tyckte bättre om ordningen som var innan pandemin än hur det blivit nu.

  4. Carl-Gustaf Werner

    Tänk också på stt alla chsrter bussar bara går från T4 ( eller ankommer till T4) Fast nu är det väl skyltat vsr bussen står om man bara höjer blicken litet

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *