Vi fick en kommentar. Inte en sån läsarkommentar på bloggen utan från en tilltänkt samarbetspartner. Om att vår blogg har för lite fokus på hållbart resande. Det fick oss att fundera en hel del. Dels vad är hållbart resande? Kan resor ens vara hållbara? Hur ser egentligen vårt fokus ut? Och till sista vad är ”fokus”?

För det första. Resandet är ju generellt i blåsväder nu. Delvis med rätta. Flyget har under lång tid fått ta nästan allt klimatfokus trots att det ”bara” står för typ 2% av koldioxidutsläppen i världen. Samtidigt som det är väldigt lite fokus på shoppingens utsläpp, Googles, Facebooks m.fl. serverhallars utsläpp, motorsportens utsläpp. Och så vidare. Kan man tycka.

Kanske för att resor anses som det onödigaste och därmed syndigaste av allt vi människor man ägna oss åt?

Allra hållbarast vore det kanske om alla slutade resa just precis nu? Fast vad skulle alla vi rika västerlänningar då göra av all vår tid och alla våra pengar? Köpa ännu fler onödiga varor som skulle tillverkas på miljövidriga fabriker i Kina och transporteras till oss över jordklotet med hjälp av koldioxid? Blir det bättre?

Och hur skulle vi förstå varandra och lära känna varandra över planeten om vi aldrig träffades? Hur skulle gorillorna i Uganda och Rwanda överleva om inte tillresande turisters pengar skyddade dem? Sånt kan vi fundera över.

Gorillorna i Uganda behöver oss turister för att inte utrotas!

Men nu kör vi på och reder ut. Vad är hållbar resande?

Aspekter av hållbart resande

Koldioxidutsläpp

Den viktigaste hållbarhetsaspekten av dem alla. Hur vi reser till resmålet och på resmålet. Flyg, tåg, båt, husbil, bil, cykel o.s.v. Fast vissa tåg går ju på diesel och viss el framställs med hjälp av koldioxid. Och byggande av nya järnvägar för att utöka tågets kapacitet genererar stora utsläpp av koldioxid.

Hur långt vi reser spelar också roll. Bäst ur hållbarhetssynpunkt är att resa med koldioxidfri el och att resa nära och kort.

Att resa med tåg till Stockholm är hållbart…
…liksom nära upplevelser i Västerbotten

Hållbar närmiljö

Här handlar det om till exempel sophantering på resmålet och avlopp. På vissa turistdestinationer går hotellens avlopp rakt ut i havet. Sophanteringen är både ens egen, hotellets och de samhälleliga på orten där du bor.

I Kambodja fungerande varken avlopp eller sophantering hållbart

Social hållbarhet för de som jobbar i turistindustrin

Vilka arbetsvillkor har de som jobbar i turistnäringen på resmålet? Vilken lön får de? Hur långa pass arbetar de? Hur ofta har de ledigt? Om de kommer från andra delar av världen än där de jobbar, hur ofta kan de resa hem till familjen?

Social hållbarhet för ortsbefolkning

Ägs hotellet lokalt eller av en stor internationell kedja där ägarna sitter på en annan kontinent och håvar in pengar? All-inklusive ger inga pengar till de lokala restaurangägarna. Har de lokala fiskarna körts bort från stranden för att turisterna ska få sola ifred? Stänger stora hotellkomplett lokalbefolkningen helt ute från stranden?

Tar golfbanor och stora hotellanläggningar vatten som lokalbefolkningen hade behövt till odling av mat? Får lokalbefolkningen jobb på hotellen, eller flygs det in personal från en annan del av världen?

I Mexiko upptog hotellkomplexen all strand och stängde lokalbefolkningen ute från havet.

Tränger airbnb-uthyrning bort lokalbefolkningen från städerna?

Uppför man sig själv på ett sätt så att man minimalt stör lokalbefolkningen eller beter man sig tvärt om stötande mot dem och deras kultur? Det kan handla om att skrika och väsnas i områden där det bor lokalbefolkning, gå in med skor i buddhistiska tempel eller vara för lättklädd på offentliga platser.

Kommer man körande med husbil, fricampar och äter av mat som man köpte på den billiga stormarknaden i den stora staden många mil bort, eller bor och äter man lokalt?

Jag undrar hur många av de husbilar som åker Vildmarksvägen som lägger sina pengar lokalt i Stora Blåsjön, Saxnäs och Klimpfjäll?

Djur och natur

Vinner eller förlorar djur och natur på turismen? Trängs de undan eller bevaras natur och djurliv just för att turisterna kommer till destinationen? I Afrika kretsar turismen många gånger runt safari och då hjälper turismen till att finansiera och bevara nationalparker och djurarter.

Hjälper djurparkerna man besöker till att bevara hotade arter eller gör de att vilda djur fångas in och säljs till ett liv i fångenskap?

Utan safariturismen skulle många av Afrikas vilda djur trängas undan och utrotas.

Massturism

Är det redan för många som besöker resmålet? Håller naturen på att slitas ner? Far lokalbefolkningen illa av nedskräpning, skrik och skrän?

Kan man resa till andra platser i stället för de mest kända för att fördela turismen bättre över planeten?

Köper man utflykter lokalt av ”mannen på gatan” eller via de stora globala operatörerna som t.ex. Viatour eller GetYourGuide, där vinsten går någon annanstans? Besöker man autentiska platser och träffar riktiga människor, eller går utflykterna till mänskliga djurparker, miljöer uppbyggda för turister eller till rena scams?

Venedig. Turisterna är alldeles för många.

Och var passar vi och vår blogg in på den här skalan?

Och vi då och vår blogg, var hamnar vi i den här frågorna?

Vi vet ju att vi när vi reser alltid funderar över dessa perspektiv. Vi åker mer och mer tåg och fler och fler av de resor vi skriver om är nära upplevelser.

Vi väljer gärna små lokalägda hotell, bor aldrig på all-inklusive, försöker följa lokala seder och bruk, skräpar förstås aldrig ner, fyller vattenflaskor på hotellet i stället för att köpa vatten.

Vi föredrar alltid små hotell där ägaren tar emot i receptionen och serverar frukosten.

Reser till och marknadsför resmål lite off-the-beaten-track. Även om vi för all del inte alltid kan motstå Venedig och liknande resmål heller.

Absolut är vi inte perfekta på något sätt, ibland tänker vi fel, ibland inte alls. Men vi tycker nog att vi försöker i alla fall. Men har inte gjort någon sak av det liksom. Men nu gjorde vi en ny meny på bloggen, den uppmärksamme läsaren har säkert redan sett den. Hållbart resande. Där vi samlat alla inlägg som handlar om detta. Det visade sig vara några stycken.

Vill du som läser se mer hållbarhet i våra resor och inlägg? Tycker du att vi borde förbättra vår hållbara profil? Inom vilket hållbarhetsområde främst då i så fall?

Brukar du tänka hållbarhet när du reser? Har du fler aspekter på hållbarhet som vi missat i sammanställningen ovan?

Här kan du läsa allt vi taggat upp under hållbart resande.

Läs också om Feynan Ecolodge i Jordanien – ett hotell där man man lyckats med de flesta hållbarhetsaspekter.

Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.

 

19 Comments

  1. Det låter som att företaget ni vill samarbeta med nog skiter i hållbarhet utan är mer ute efter greenwashing. Typ en reseblogg som lägger till lite om hållbarhet när det passar in i det man ändå gör – men inte ser över helheten i sitt resande. Jag tror att ni nog reser mer hållbart än andra som bara paketerar sina resor på ett mer säljande sätt ur ett hållbarhets perspektiv. Det behöver inte alls betyda att de uppmuntrar till ett mer hållbart resande.

    Och alla aspekter i det ni lyfter är viktiga! Jag blir själv mer och mer skeptisk till turistande men reser gärna. Svaret är väl att resa mer sällan, mer ”nära” eller i vart fall ganska nära och att hitta till resmål man kan nå utan alltför långa flygresor. Så svaret är väl Europa och udda platser. Och vad är en resa? För mig är det skillnad på utflykter och resor.

    Jag uppskattar att ni fokuserar på en mix av resande och annat man gör på sin lediga tid (fritidshus, utflykter i närområdet mm). Det har i samhället varit ett så hysteriskt resande – flera gånger per år och om man inte reser bort ett lov ses det som slöseri med tid eller att det är helt ok att störa en person som har en sådan semester. Det tänket är inte hållbart.

  2. Håller med Maria, det luktar nog ändå lite greenwashing (utan att veta vilket företag det handlar om) och jag kan alldeles för många gånger känna att ”hållbarhet” sedan ett par år tillbaka är ett väldigt urvattnat uttryck. Har man inte ”hållbarhet” med som ett av nyckelorden i sin storytelling så jobbar man inte med frågorna alls (eller så blir i alla fall den allmänna uppfattningen). Vad är ens ”hållbarhet”? Är det att sluta städa hotellrummen (och spara 100 miljoner per år och bara behöva ha visstidsanställd personal)? Flyga med biobränsle? Åka dieseltåg? Ta fossilbilen till lokala och nära upplevelser? Jag vet inte.

    Jag tror att vi måste börja hitta tillbaka till rötterna med hur vi ser på saker och ting, inklusive resande men eftersom jag heter ”Flying” i mitt namn så antar jag att jag är diskad redan innan vi ens har börjat…   😂

    • Gunilla Yourstone

      Ja vad är hållbarhet? I branschen får jag känslan att det är att bo på dyra stylade hotel med ”eco” i namnet…
      Du får ju börja kalla dig EcoFlyingDryden så är det lugnt med andra ord. 🙂

  3. Jag räknar till nästan 40 frågor i ditt inlägg. Viktiga frågor men många svåra att besvara. Det viktiga är nog att ta sig an några av frågorna, ta ansvar för sitt liv ur några av dess aspekter. Resa mindre kan vara ett ställningstagande. Konsumera hållbart ett annat. Att kunna svara på alla frågor blir hopplöst. Om många börjar tänka på några av dessa frågor och handlar därefter så blir det en stor förändring.
    Alltför få gör det nu. Många svenskar tycker nog fortfarande att de vill sticka iväg till ett semesterhotell långt söderut på semestern, det har de ”rätt” till. Tänk på Arlanda kaoset i somras.
    Du som framgångsrik resebloggare har ett stort ansvar. Bra med en menyrubrik men frågan bör naturligtvis genomsyra ”alla” inlägg, allt vårt resande. Dit har vi långt kvar.

    • Gunilla Yourstone

      Ja man får börja någonstans och vara snäll mot sig själv när man inte orkar och klarar allt.
      Fast jag tänker att resande blir intressantare och roligare om man vågar utmana sig själv i dessa frågor också.
      Som resebloggare har vi ett stort ansvar. Fast det är svårt att närma sig ämnet utan att det blir ”bror duktig” och en massa ”minsann”. Och vi tror mer på lust än skuld, så vi försöker skriva hur roligt det är att tågluffa i stället för hur bra det är för klimatet. Och hur otroligt mysiga de små lokalägda hotellen är i stället för hur omoraliskt det är att bo på stora komplex. Osv.

    • Jag har också längtat efter det här från er. Nej, ingen kan göra allt men alla kan göra något.
      Det kan tyckas som om det är en låg andel som flyger men som vanligt handlar det ju om vilket budskap vi ger de växande indiska och kinesiska medelklasserna som vill resa som vi. Dessutom är det viktiga här höghöjdseffekten. Det ger otrolig skada med utsläpp på höjd. En viktig sak här är ju att iallafall välja flygbolag som fyller planen. En stor del av våra flygitsläpp i väst är tyvärr också från privatjets.
      Det pratas om dieseltåg men till och med dessa sväljer en väldig massa passagerare och det är relativt låg bränsleförbrukning när hjulen väl är igång och rullar på ett tungt tåg som driver sig själv framåt. Där pågår också en klar omställning där allt nytt elektrifieras, i UK körs viss teknik på sol längs järnvägen osv.
      Surfa kan jag tycka är viktigt ibland men oj om vi bara kunde sluta dela kattbilder och göra dimma tester. Strömma film och TV drar ju annars mest där.
      Vi har regelbundna rapporter om transport på jobbet så du kan jämföra.

      • Gunilla Yourstone

        Intressant information om privatjets, visste inte att de var så många att de påverkar. Helt onödig grej om du inte typ är Joe Biden.

  4. Marie Ivarsson

    Intressant inlägg.
    Kanske är det ett ålderstecken men jag saknar ”livstidsperspektivet” i många debattinlägg som rör resande och hållbar livsstil. Dessutom finns många moraliska underströmmar i debatten, det gäller att vara politiskt korrekt! (Kanske främsta drivkraften för er tilltänkta samarbetspartner?) Ofta saknas ju information för oss konsumenter kring exempelvis ett transportalternativs eller produkts miljöpåverkan från tillverkning till slutlig skrotning. Man hänger upp sina val på olika drivmedels miljöpåverkan här och nu. Olika transportmedels faktiska livslängd är också i huvudsak okänd.

    Förväntas numera en hemkär senior som äntligen får möjlighet att göra sin drömresa till andra sidan jordklotet med flyg avstå pga flygskam? Eller, är det möjligen de som redan gjort 100-tals semesterresor med flyg ut i Europa och andra delar av världen som ska avstå och börja titta på Travel Chanel i stället? Är det Kirunabon som i första hand ska åka till Stockholm som ska ta tåget eller Göteborgaren? Om vi är överens om att livet är till för att levas kanske man kan föra in ett rättviseperspektiv ur ett livstidsperspektiv även på resande.

    Alla måste givetvis dra sitt strå till stacken för att skapa en hållbarare värld. Se över hela sitt konsumtionsmönster. Har du tänkt på hur lyckliga människor ser ut när de tömmer släpen på återvinningen? Äntligen lättar trycket från alla prylar.,,,,,, upplevelser är lättare att bära!

    Personligen har jag bestämt mig för att flyga några gånger per år om det är möjligt, resten av min livstid. Har dragit mitt strå till stacken (segling, vindkraft, genomtänkt vardagskonsumtion mm) och fortsätter göra det på andra sätt.
    Tycker att 4000mil.se lyfter fram en mångfald av resor och utflykter. Vad som blir en resa eller utflykt beror ju på vart man bor relativt platsen som ska besökas. Det personliga ansvaret för miljöpåverkan från sitt resande bör alla ta i ett livs- och helhetsperspektiv.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det är sant med livsperspektivet. Lätt för den som redan besökt hela världen att börja med #stannapåmarken.
      Tänker också att det finns en stor del av jordens befolkning som just höjt sig ur fattigdom och ser fram emot att kunna börja resa. Ska vi i västvärlden som rest i en hel generation då begära av dem att de helt ska avstå?

  5. Kom precis från en månad från Kuba och Mexico. Fantastiskt men Kuba gått in i total ekonomisk kris med allt som tillhör (livsmedelsransonering, fattigdom, brist på läkemedel) till största delen pga utebliven turism eftersom de inte fått in utländsk valuta i landet och inte kan handla med egen . De behöver varenda Euro för att ens kunna få igång ett etiskt resande igen (tex har privatboendr mycket försvunnit de kan ju inte förse sina gäster med tvål eller frukost eftersom de själva inte har varor) Det är självklart inte bra att flyga men ibland undrar jag hur alla som skammar flygturism fattar vad ett utebliven turism skulle göra för världens fattiga (men normalt turistintensiva ) länder .

  6. Åh, måste såklart tipsa om Linda Vismers bok här. Tycker alla resebloggare (och typ alla resenärer också!) borde läsa den – hon tar upp det mesta du skriver om ovan och benar ut, tipsar, fördjupar och väcker tankar (utan skam ska tilläggas).

  7. Ett ämne som engagerar både er och era läsare – kul! Min första tanke, hur bra är det inte att den typen av önskemål/krav framförs av en samarbetspartner? Är inte problemet att alldeles för få vill ta ansvar, ta upp det perspektivet? Min andra tanke, som ni säger, ni gör redan mycket och jag som följer er vet att ni ofta lyfter upp olika aspekter var det, och väljer bort saker som folk kanske inte ens vet om. Tredje tanken har Annika redan belyst, boken Resenärens makt – turism som när och tär som precis kommit ut. Den är ju precis det som behövs i dessa tider. Kunskap så fler kan göra egna val utifrån en helhet, det som passar dem osv. Vet att ni redan beställt den men till andra som är intresserade: Här är länken till direktbeställning https://resamedvetet.se/shop/

    • Gunilla Yourstone

      Att det framförs av en partner är bra. Men vi kände att vi har ju skrivit ganska mycket om detta. Det partnern saknade var ju typ en tag?
      Jag har med din bok på vår resa i Norrbotten nu, hoppas på att hinna börja läsa.

  8. Jessica

    Jag tycker givetvis att vi ska fokusera på alla delar för att bli mer klimatsmarta/neutrala och hållbart resa är en del av det hela. Men kan tycka att debatten har blivit för sned. Man vill gärna skylla på den enskilda individen och främst deras resande (och möjligtvis också dennes konsumtion av ”onödiga” varor). Men det är väldigt tyst om köttindustrin och hur stor påverkan den har, där har flyget ingen chans. Men någon ”köttskam” finns inte, politikerna fotas ju gärna med en korv i handen. Med det sagt så betyder det inte att vi rika i väst ska se över vårt resande. Och att vissa inrikes flyg borde förbjudas på politisk nivå, exempelvis Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö. Där går ju tåget nästan lika snabbt.

    Något jag har funderat mycket på sista tiden är vår hets att resa (inklusive mig själv). Hur man ska utnyttja varenda lediga semesterdag till ”hitta på något” och resa iväg. Det är givetvis upp till var och en hur man vill spendera sin semester, och att resa till närområdet (främst med kollektivtrafiken) är ju sällan ett större problem. Men att resa på en massa weekends med flyg har ju blivit en lyx för oss de senaste 20 åren, och ett miljöproblem. Jag personligen känner mig sällan utvilad efter en weekend på 2 nätter. Och har börjat tänka mer i ”slow travel” banorna. Lägga till nån extra dag och ta tåget till Europa. Men även att kombinera destinationer. Åk iväg på en längre resa, var borta längre och kombinera flera platser man vill se (givetvis med tåg/buss), istället för 3-4 per år. Då dras ju också flygresandet ner. Om man vill vara extrem så kan man ta tåget till Asien/Afrika och sen enbart flyga hem (vilket reducerar en flygresa).
    Det är något jag själv ska försöka ändra till.

    Sen måste jag också påpeka att diskussioner man hör till vardags, att det är den växande andelen av rika asiater som är boven i dramat, tycker jag är helt snedvriden bild av världen. Jorden kretsar inte kring oss. Typiskt den vita mannen att påpeka detta. Alla har lika mycket rätt att resa som vi, och om nu inte planeten klarar av det, ja då måste vi helt enkelt trappa ner på det. Tillsammans.

    • Gunilla Yourstone

      Jag tycker också att det läggs för mycket på individen. Fokus borde vara på att i stor skala byta ut energikällorna.
      Att kombinera flera resor i en har vi tänk på och försökt göra. Svårare än man tror i praktiken, för man behövs alltid hemma igen alltför snart. Av jobbet, av barnen osv. Men vi kombinerande tex Kiev och Jordanien före pandemin. Och en tågluff är ju att göra massor av resor i samma sväng.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *