Vågar man hoppas på pengarna tillbaka om man får flyget inställt pga Corona?
Bokningen – i en annan tid
Inte före Coronan i sig, men innan vi kunde ana vilka konsekvenser Corona-viruset skulle få för Europa och världen, nämligen den 9 februari, bokade vi en resa till Tel Aviv med avresa den 29:e april. Mindre än 2 månaders sedan men ändå mer än en livstid i Corona-tideräkningen. Jag minns att vi resonerade om att Asien, typ Thailand och Laos var nog inte så smart att boka nu, man visste ju aldrig vart det där nya viruset kunde ta vägen. Men att det skulle ta sig till och orsaka ett totalt inferno och undantagstillstånd i Europa bara en månad senare, det fanns inte ens med i vår världsbild. Och förmodligen inte i så många andras heller, även om man nuförtiden frekvent kan läsa på sociala medier att ”det fattade man väl direkt vart det här skulle ta vägen”.
Erbjudande om gratis ombokning
I mitten på mars kom Lufthansa, som vi bokat med, liksom många andra flygbolag med ett erbjudande om att boka om den egentligen icke-ombokningsbara biljetten till ett senare tillfälle utan avgift.
”Bra deal”, tänkte vi först, men när vi kollade läget kostade biljetterna i oktober 1000-lappen mer än vi betalat och det kände vi oss inte sugna på att lägga till. Särskilt som man ju inte vet när det kommer att gå bra och kännas okej att resa igen. Risken är ju att man bokar om till ett för tidigt datum. Och biljetten går bara att omboka en gång, inte flera gånger.
Vi avvaktade.
Nu efter UD´s förlängda avrådan för resor till alla länder, dröjde det inte länge innan vi tick mejl från Ticket, som vi bokat biljetten genom. Flighten är inställd, Ticket har skickat en begäran till Lufthansa om återbetalning av biljettpriset. Men vi bör räkna med att det tar lite längre tid än vanligt. Typ.
Kan vi lita på att vi får tillbaka pengarna?
Så här skriver Hallå konsument om att få tillbaka pengarna om man får flyget inställt pga Corona:
Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar när din resa blir inställd. Du har rätt att få tillbaka dina pengar inom sju dagar.
Var dock beredd på att det kan dröja lite längre tid att få tillbaka dina pengar med tanke på de speciella omständigheter som råder nu.
Vi har alltså rätt att få tillbaka pengarna nu när Lufthansa själva avbokat. Lufthansa är ju ett seriöst bolag, så i normalfallet borde allt funka. Om inte Lufthansa skulle hinna konka under tiden förstås. Eller om flygbolagen agerar annorlunda nu i dessa extrema tider.
Jag fick detta pressmeddelande från TravelNews igår:
Flygbolag från hela världen är skyldiga svenska resebyråer och researrangörer två miljarder kronor för resor som ställts in på grund av corona. Trots att återbetalningsplikten är lagstadgad betalar de flesta flygbolag inte. – I slutändan riskerar konsumenterna att bli av med sina pengar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF i ett pressmeddelande.
Det verkar osäkert alltså. Men det känns i alla fall skönt med beskedet att flyget är inställt. Ett steg närmare en eventuell återbetalning.
Har någon av er som läser fått tillbaka pengar efter inställt flyg nu i Corona-pandemin?
Missa inga inlägg, glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.
Åh nej va synd! 😣 Jag väntar också på pengar från Finnair.
Nej med et känns ärligt talat ganska bra att de ställde in. Givet att vi faktiskt får tillbaka pengarna så var det det bästa som kunde hända i rådande läge.
Nej, har inte haft några flyg inbokade. Däremot var vi en av de där Stockholmarna som skulle till Åre över påsk. När Skistar gick ut med att man kunde få pengarna tillgodo till nästa år så bokade vi om direkt. Det tog bara någon timme så hade vi pengarna på skistarkontot. Sen gjorde vi en ny bokning på en gång medan vi kunde välja precis hur vi ville bo. Efter några dagar stängde Skistar helt sina sista veckor för säsongen och alla som hade bokat då kommer säkert boka nästa år. Vet inte om det behövdes men känns skönt att redan ha bokat exakt det vi vill ha innan alla andra.
Perfekt att det gick att få pengarna tillgodo och att ni hann med att vara först! Då blir man glad, när man har lite flyt. 🙂
Hade två jobbresor som jag dock valde att avboka innan det här drog in, eftersom jobbet kom med nya restriktioner. En fick jag pengarna tillbaka på, en annan inte.
Däremot funderar jag på att boka med bland annat Lufthansa för en resa om 11 månader. Måste nog kolla konkursskyddet först, så att försäkringen på mitt betalkort täcker det…
Jobbresorna tror jag också funkat.
Klurigt att boka framåt nu, tycker jag. Vi väljer att avvakta så länge.
Som du säjer är ju Lufthansa hyfsat seriösa, men i dessa tider vet man aldrig. Väntetiden kan vara upp till 3 månader innan återbetalning görs. Och då kan du ju även hoppas på att Ticket finns kvar…
Vi avbokade en SAS till USA efter inställt flyg härom veckan. Bokat via resebyrå. Det räckte att de ringde SAS agentservice som gav klartecken direkt för återbetalning, så pengarna hade vi inom några dagar.
Avbokade även en BRA inrikes i förra veckan av samma orsak. Fick snabbt mejlsvar och pengarna tillbaka påföljande dag. Två dagar senare går flygbolaget in i rekonstruktion. Snacka om att vi hade tur! Hoppas även ni har tur med Lufthansa
Jag tänker att vi avvaktar tills det faktiskt har gått de 7 dagarna och sen börjar vi höra av oss och stöta på. Men räknar inte med något i det här läget.
Flyt med BRA där. 🙂
Vi hade bokat med Norwegian till Spanien, 24-30 april. Har länge vetat att det inte lär bli av, men avvaktat att avboka – lät dem göra det istället. Kom igår, att delar av resan var inställd. I och med att de avbokade, så kunde vi välja att ta återbetalningen i Cashpoints och då få 20% extra. Det nappade vi på. Det är återbetalt till vårt konto där. Bara nu att hålla tummar att de inte går i konkurs eller likn.
Svårt att veta det där hur man ska göra. Vilka bolag kommer att finnas kvar, hur långt bort är det att resa igen osv. Vi har en Norwegian biljett i sommar också, som vi måste fatta beslut om.
Jag har hittills 2 cancelled flyg, Wroclaw m LOT via Supersaver, o NY med BA. Lyxigt att Ticket av sig själva aktiverade återbetalning… det gjorde inte Supersaver.. fick efter flera försök tag på dem o fick mailbekräftelse att jag skulle få tillbaks pengarna.. det var 13 mars..inget inkommit än.. BA gade bara voucheralternativet i Manage my booking.. efter lite twittrande har jag även där fått bekräftelse på återbetalning.. har bara gått en vecka..inget tillbaks än..
Ja det var smidigt av Ticket om man vägar lita på att de gjort det och att det funkar? Vi får se hur det går.
Hoppas du får pengarna från BA.