Att resa är komplext för miljö-samvetet. Man (i alla fall vi) reser ju för att vi älskar den här planeten och för att vi bara inte kan få nog av all fantastisk natur, djur och kultur som finns här. Ju mer vi ser och för varje resa som vi gör, ökar engagemanget för att bevara och skydda. Och samtidigt är varje flygresa som genomförs av oss eller andra, något som adderar till att förstöra vår jord.
Så hur gör man?
Läs mer: Tågluff i Europa – hur funkar det egentligen och bästa tipsen för en lyckad resa
Vi har varit och touchat det här ämnet förut. Vårt svar är att man verkar för och stödjer storskaliga politiska lösningar, där flyget får bära sina klimatmässiga kostnader. Samtidigt som man själv klimatkompenserar och försöker resa så klimatsmart som möjligt. Med tåg till exempel. Tills fossilfritt slagit igenom även för andra färdmedel.
Vi är med i en tågresegrupp på Facebook. Förutom att man får oändligt mycket tåginspiration i gruppen, pratas det mycket om hur svårt och omständligt det är att boka internationella tågbiljetter. SJ har t.ex. i stort sett helt tagit sin hand ifrån den hanteringen.
Alla spår mot det enklaste och bästa sättet att boka sin Europeiska tågsemester leder i stället mot det lilla företaget Centralens Resebutik i Kalmar. Företaget drivs av Ivar och Mia och har 6 anställda. De verkar kunna lösa de flesta och mesta problem man kan ha i tågbokningsväg.
Men hur blev det så? Att en liten butik i Kalmar är de enda som håller tågfanan högt i Sverige? Vi blev nyfikna och bad om en intervju med Ivar.
Vem är du och hur hamnade du här?
Jag har arbetat inom SJ sedan 1965. Denna butik ligger på Centralstationen i Kalmar och tillhörde SJ´s biljettförsäljning. År 2000 beslutade SJ att lägga ner all lokal biljettförsäljning och jag och en kollega lade in hälften var och köpte butiken.
Som jag förstår det är konceptet ganska unikt i Sverige, att sälja tågpaket till utlandet? Varför är det så?
Att få ihop tågbiljetter utomlands kräver en del tankemöda och samarbete om man säger så. Man måste kunna branschen och veta vad man gör. Tidtabellssökmotorerna måste ha handpåläggning. De är beräknade på tyska affärsresenärer och ger för snäva tider om man är turist med t.ex. barnvagn och packning och kanske är för första gången i landet och på den stationen.
Vi justerar i tidtabellerna och lägger in buffertar.
SJ fattade ett affärsmässigt beslut att man skulle koncentrera sig på den nisch som man behärskade, nämligen att sälja biljetter inrikes i Sverige samt till de nordiska huvudstäderna. Man ansåg dessutom att utrikesbiljetter var ett olönsamt segment.
Men det finns några till resebyråer i Sverige som också säljer, men inte många.
Vilka är era kunder?
Det är mest privatkunder vi har. Fler och fler barnfamiljer faktiskt. Vi brukar kunna klå Ryanair prismässigt för en större familj med t.ex. 4 barn.
Sen är det ungdomar som åker Interrail och ganska många seniorer. En grupp som vi ser också är far- och morföräldrar som åker med barnbarnen.
Hundbiljetter har vi också.
Vad får man för mervärde genom att boka via er?
Det blir enklare och går snabbare. Som ovan bokare får man lägga ganska många timmar för att få ihop en bra biljett. Man får också råd av oss vad som är ett praktiskt upplägg och vad som brukar bli bra.
Ivar, du är 68 år. Du kunde sitta i en solstol någonstans med en Piña Colada i handen och njuta av din pension. Istället jobbar du vidare och säljer tågresor. Vad är det som driver dig?
Det som driver mig är mitt miljöengagemang.
Plus att jag vet vilka enorma möjligheter vi har med tåget. Järnvägen kan ta många av de transporter vi idag har men som det är nu väljer att genomföra på andra sätt.
Varför är det så svårt och bökigt att boka tågresor utomlands och att åka tåg till sin Europa-semester? Hur blev det så här?
Järnvägen och tågbolagen är nationella organisationer, till skillnad från flygbolagen som är internationella. Man har varit och är inriktad på lokala transporter och godstrafik. Den internationella persontrafiken är och har varit en i sammanhanget marginell affär som man inte valt att fokusera på. Medan den internationella persontrafiken, för flyget i alla tider har varit den stora huvudaffären.
Vilka förändringar politiskt mm skulle behövas i Sverige och Europa för att få fart på tågresandet?
Politikerna behöver ta sitt ansvar och genomföra den redan gjorda överenskommelsen i Paris.
Man behöver ändra beskattningen så att både tågtrafiken och flygtrafiken beskattas motsvarande sin miljöbelastning.
I Chicago-konventionen 1944 beslutade man att man skulle göra flygbränslet skattefritt i två år, för att gynna omställningen av bombflyget till civilt flyg. Nu 2018 är flygbränslet fortfarande skattefritt. Detta är orättvist och skevt och behöver justeras.
Vi då, som bor ända uppe i Umeå och allt, är det ens realistiskt för oss att tänka tågresor?
Jodå, det är klart! Här kommer ett förslag på upplägg från Umeå till Gardasjön som jag sålt till ganska många:
Ni tar först 21:55 tåget söderut från Umeå. Det är 97:an då. Från Stockholm vidare till Köpenhamn och sedan Hamburg. I Hamburg tar ni en natt på hotell. Sedan åker ni via München till Verona.
Någon speciell tågresa/avsnitt av resa som är så där ovanligt vacker och man bara måste åka någon gång?
Åh det finns många! Kiruna-Narvik till exempel.
Sedan har vi ju flera alpsträckor som Munchen -Verona, München-Salzburg-Venedig eller Wien-Venedig.
I Schweiz finns Golden Pass, Benina Express och förstås klassikern Glaciärexpressen
Och så får vi inte glömma Rivieran ner mot Genua.
Vilken egen dröm-tåg-resa har du själv kvar att göra?
Alltså, jag har ju ärligt talat gjort väldigt många. Men det skulle vara Transsylvanien då. Sträckan Budapest-Bukarest, via Transsylvanien.
Välkommen att gilla 4000mil på Facebook och Bloglovin för mer resor i ditt flöde.
Heja Ivar och Mia! Bra grej!
Yes, eldsjälar behövs i dessa tider! 🙂
även vi bor i Umeå och vill ut med tåget, hur har Ni rest, tack för detta jättebra inlägg !
Vi har rest massor med tåg inom Sverige, men hittills inte rest utomlands med tåg. (dvs inte sedan 90-talet och Interrailen) Har inte vetat hur man ska boka, det har känts krångligt mm.
Men nu efter några månader i Tågsemester-gruppen börjar vi lära oss mer och mer och det kommer definitivt bli tåg framöver. Som Ivar säger det finns standard-upplägg. Tex om man åker från Umeå verkar det vara bra att börja med nattåget ner till Stockholm. Sedan åka dag till Hamburg och köra en hotellövernattning där innan man drar vidare ut i Europa.
En resa som vi vill göra nästa år också är att ta båten till Vasa och tåg därifrån till St Petersburg. Och eventuellt vidare i Ryssland.
I höstas behövde jag och min fru reservera sovvagnsplatser Hamburg-Wien (men inga biljetter eftersom vi hade Interrail-pass). Det gick varken på tyska DBs eller Österrikiska ÖBBs webplatser. Efter mycket googlande förstod vi att Centralens resebutik i Kalmar fungerade som ombud för DB. De fixade sedan reservationerna mot en smärre avgift. Tack så här i efterhand!
Det är skandalöst att SJ har lagt ner den internationella biljettförsäljningen, tycker jag.
Ja visst är det tråkigt att SJ inte vill befatta sig med utrikes!? Tur att Centralens resebutik i Kalmar kunde hjälpa till.
Hej. Jag och min man vill åka Göteborg- ,Malaga. Vi vill också ha med vår lilla Malteshund. Vi vill gärna resa på det snabbaste sättet. Gärna sov vagn. Hur gör man?
Pensionärer
Kontakta Centralens Resebutik i Kalmar.
Vi är två äldre herrar som drar till Portugal 1 okt med återkomst i Göteborg 31 okt.
En månads tågluffning med sju resdagar för två pers alltså.
Ordnar du med detta? Vad kostar det, 1a resp 2a klass? Finns det nattåg på den sträckan?
Vi vill gärna stanna en natt i Paris.
Hej, du har hamnat fel, detta är inte Centralens resebutik i Kalmar, det är en reseblogg. 🙂
Ein sehr guter Artikel mit einem sehr guten Interviewpartner .Ich habe Ivar vor vielen Jahren selber persönlich kennengelernt und ich muss sagen Hut ab vor ihm .Ich bin selber viele Jahre für Ivar und die SJ von Berlin nach Malmö als Zugbegleiter gefahren .Das was Er geschaft hat zu organisieren hat fast immer geklappt.Den Er hat mehr Ahnung vom System Eisenbahn als manch ein Hochstudierter von der Bahn.