Vi kommer på det först när vi redan är på plats. Att skulle vi har besökt LKAB´s gruva i Kiruna ändå?

Grundplanen var ju att besöka någon av gruvorna i Malmberget. Där vi har kopplingar. Morfar jobbade ju för sjutton där. Men de har stängt på helger och så är det bra med det. Vi väljer att vandra i Gällivare i stället.

I Kiruna åker vi helikopter runt Kebnekaise. Besöker Ishotellet och Esrange. Till och med lite shopping blir det. Men så säger Alva och jag till varandra; Vi gör det. Bokar in oss på en gruvtur också. När vi ändå är här.

Killarna väljer sovmorgon och att packa ut ur och lämna stugan på Camp Ripan.

LKAB´s gruva i Kiruna

Alva och jag står uppställda utanför Turistbyrån på slaget 9. Buss till gruvan och ner i underjorden. Turen är 3 timmar lång och fullmatad med fakta. Om LKAB-huset som är byggt som en kopia av FN-skrapan i New York. Fast lägre förstås. Att det finns 50 mil väg här nere i gruvan. Som mellan Kiruna och Skellefteå. Eller Amsterdam till Paris, som man förklarar till den engelsktalade delen av turen.

LKAB´s gruva i Kiruna busstur

Vi får inte besöka den riktiga gruvan, dvs den del som är aktiv och bryts idag. Man har istället ställt iordning en utställningsgruva och ett gruvmuseum på den nivå där brytningen skedde på 70-talet.

Kiruna gruva var ända fram till 60-talet ett dagbrott. Man bröt från toppen av berget. Kirunavaara. Loussavaara, andra halvan i aktiebolaget LKAB, bryts inte längre. Men finns förstås kvar som en siluett med de klassiska trappstegen av kasserat gråberg. Fjällripans berg och fjällrödingens berg. Om man översätter från samiska.

LKAB´s gruva i Kiruna

Varje natt klockan 01:15 spränger man i gruvan. Då skakar hela Kiruna till. Lätt men märkbart.

Varför måste Kiruna flytta?

Och så bilden som förklarar stadsflytten. Kirunavaara i genomskärning. Med malmådern i mitten. Malmkroppen lutar. Högt upp i berget ligger den mer åt väster. Ju längre ner i berget man kommer, desto längre åt öster.

LKAB´s gruva i Kiruna

När man bryter malmen och alltså tar bort och gröper ur berget, kollapsar därför större och större landområden ovan jord öster om Kirunavaara. Och där uppe, ja det var där Hjalmar Lundbohm, “Kungen av Lappland”, en gång valde att bygga staden.

Större och större delar av staden kommer att behöva rivas. Hela centrum bland annat.  Kommunhuset och järnvägsstationen är redan borta. Ödets ironi är det väl att just bebyggelsen längs Hjalmar Lundbohmsvägen ryker allra först? 3,5 kilometer längre bort bygger man ett nytt centrum i stället. Vi har redan åkt förbi och kollat. Ännu bara en byggarbetsplats. 27 miljarder kommer flytten av Kiruna och Malmberget att kosta innan det är klart. Minst. LKAB ersätter alla villor och bostadsrätter med marknadsvärdet plus 20%. Men de flesta verkar köpa läget. Gruvan sysselsätter 30% av befolkningen direkt. Indirekt förstås betydligt fler. Om inte alla.

Kiruna

Brytningen utvecklas förstås hela tiden. Färre och färre personer jobbar nere i gruvan. Fler och fler i kontrollrum ovan jord. En dag blir gruvan helt automatiserad. Med bara robotar och inga människor på plats. Om gruvdriften fortsätter att vara lönsam. Ett arbete för att göra gruvbrytningen fossilfri pågår också.
Men efter 2035 finns inga planer. Då vet man inte om gruvan lever vidare eller om allt läggs ner och Kiruna tystnar.

Flyttplanen
Nya kommunhuset. Det enda som är klart i Kirunas nya centrum.

Guldvagnen

Men guldvagnen då? Vad var det för något?

Jo järnpelletsen från Kirunavaara ska förstås fraktas ut i världen. Detta görs via hamnarna i Narvik och Luleå. Narvik för att vattnet i norska Ishavet praktiskt aldrig fryser.

Narvik

Tågen och vagnarna lastas i en aldrig sinande ström. 10 tåg per dygn till Narvik, 5 till Luleå. 6800 ton järnpellets på varje tåg. 1250 vagnar finns. Ständigt i drift, ständigt i arbete, ständigt på väg. På vänt på bangården i Kiruna, på väg till hamnarna eller på väg därifrån igen.

Den 1000:e vagnen målande man i guldfärg och skrev nr 1000 på.

Guldvagnen kan befinna sig var som helst i detta nu och det sägs ge tur att ha sett den. Så varje gång en malmtåg passerar, med sina dubbla lok, höjer man därför blicken och spanar efter guldvagnen.

Vi börjar förstås också spana, direkt efter vår tur. När vi sätter oss i bilen och kör längs Ofotenbanan norrut till Abisko. Och när jag och Christofer kör till Handlar’n i Abisko samma kväll för att köpa lite frukost, så är den plötsligt där. På rälsen framför oss. På väg söderut mot gruvan. Vi glömmer Handlar’n. Och den där frukosten. Växlar upp och bränner iväg söderut. Får ett försprång på tåget. Hittar p-fickan av guld den också. Med fri sikt över järnvägen. Kameran är med förstås. Och när tåget kommer, får vi bilden.

Guldvagnen har en egen sida på Facebook. “För alla oss som har sett den”.

Att besöka LKAB´s gruva i Kiruna

Turer anordnas varje dag, flera turer per dag. Boka på deras hemsida här.

Turen utgår från Folkets Hus/Turistcentrum och kostar 380kr/vuxen, 280 kr/senior eller student och 60 kr för barn. Minimiålder är 6 år. Turen finns på både svenska och engelska.

Läs alla inlägg från vår roadtrip i Lappland här.

Och glöm inte att gilla 4000mil på Facebook.

 

8 kommentarer

  1. Men vad kul och vad sjukt att ni såg den – vi spanade också ferbrilt men ingen guldvagn för oss!
    Bra inlägg – massa matnyttiga aspekter som jag inte fick med i mitt 😉

    • Gunilla Yourstone

      Ja det gäller nog att ha lite tur där.
      Jag såg att du skrivit om gruvan också men ”vågade” inte läsa innan jag skrivit mitt. Det är så lätt att man omedvetet färgas. 🙂

  2. Nä vad kul att ni såg guldvagnen! Vi var också på LKAB´s tur (samma guide :)) när vi var i Kiruna i somras, en riktigt intressant tur tyckte vi.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det var väl spenderad tid att åka ner i gruvan. Intressant att höra allt.
      Och flyt hade vi med guldvagnen. 🙂

  3. Guldvagnen har vi aldrig hört talas om. Vad kul att ni fick se den. Vi fascinerades av malmtågen som till skillnad från annan tågtrafik har nästan 100% punktlighet.
    Även om det är några år sedan vi var på guidad tur i gruvan var det riktigt intressant.

    • Gunilla Yourstone

      Ah är de så punktliga. Ja det är väl helt enkelt för att LKAB kräver att tågen ska vara i tid. Och så är det bra med det. 🙂

  4. Guldvagn, hehe, nästan som i serien Babylon Berlin alltså? 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *