Igår skrev vi om de 10 mest överturistade städerna i Europa. Men vad kan man göra åt det liksom?
Varför är det dåligt med för många turister?
Först av allt då. Varför är detta något dåligt? Man hör ju rätt ofta turister som säger ”De ska väl vara glada att vi kommer?” Så vi börjar där. Varför är överturism någon dåligt och varför börjar destinationerna säga ifrån?
Förstörd miljö
Alltför många turister på samma ställe medför nedskräpning och slitage. Om destinationen är ett naturområde riskerar naturen att bli förstörd. Djur som lever här blir störda och på sikt kanske utrotade. Att turister kissar och bajsar lite var stans både ute i naturen och i stan är även vanligt.
I städer kan vattnet ta slut eller avloppssystemet kollapsa. Detta ser man tex på den populära grekiska ön Santorini.
Boendemiljö
Människor som bor mitt i populära turistattraktioner blir störda av turister. Turister som festar och lever om hela nätterna, i Krakow blir det t.ex. tyst runt torget först vid 4-tiden på nätterna. Men även om det inte festas kan turister innebära nog mycket oljud ändå. På kända platser runt om i världen har man börjat sätta upp skyltar som manar till att hålla nere ljudnivån av hänsyn till de boende.
Att turister kliver in i folks trädgårdar och på annan privat mark blir också allt vanligare. Att alltid varje dag behöva trängas med och veja för turisthorder på gatorna är förstås inte heller så trevligt.
Priser
När en plats når en viss popularitetsnivå ökar priserna på mark, hus och lägenheter. Hyrorna går upp och det blir för dyrt för vanligt folk att bo. Lägenheter och hus köps upp av internationella investerare som hyr ut till turister via Airbnb. Vanligt folk tvingas bort, ut från stan.
Det genuina försvinner
Istället för de affärer som lokalbefolkningen handlar i fylls staden av souvenirbutiker och barer.
Inget av detta är ju positivt för turisterna heller. Besöket slutar inte sällan i en besvikelse. Det genuina uteblir, platsen upplevs som smutsig, exploaterad och dyr. Ofta en stark kontrast till de bilder man sett av staden innan. Som inte sällan visar tomma gator, torg och stränder.
Så vad kan man göra åt överturistandet?
Vad destinationerna själva kan göra och gör
Som destination har man ändå ett val om man vill hamna här eller inte. Genom att reglera marknaden på olika sätt kan man hålla turistströmmarna på hanterbara nivåer.
Skatter och prisläge
Ett effektivt sätt att begränsa mängden besökare är att göra destinationen dyrare. Detta kan göra genom att införa eller höja turistskatter, samt genom att sätta höga priser på de kända turistattraktionerna.
Reglera tillgången på övernattning
Ett annat sätt är att reglera antalet bäddar på destinationen. Begränsa bygget av nya hotell. reglera hyresmarknaden av lägenheter. Man kan även lagstifta så att Airbnb inte tar över och tränger ut lokalbefolkningen.
Till denna typ av åtgärder hör även att begränsa antalet kryssningsfartyg som kan lägga till, alternativt stänga ute dem helt från orten.
På vissa håll har man även infört en begränsning på minimum 2 nätter på orten, tex St Ives i Storbritannien.
Guide-tvång och tillstånd
Den tredje åtgärden som destinationerna själv kan använda sig av är att införa krav på guide. För hela destinationen eller för den mest berömda sevärdheten. Att införa tillstånd för att besöka sevärdheten, där bara en viss mängd tillstånd finns. När de är slut, är det slut.
Det lilla landet Bhutan i Himalaya till exempel får man inte besöka utan guide. Man har dessutom infört en obligatorisk minimiavgift på 200 dollar per dygn för alla turister i landet.
Flera av USA´s nationalparker har permits som säljer ut långt i förväg.
Marknadsföra lågsäsong
En annan åtgärd är att jobba med att marknadsföra lågsäsong för destinationen. För att sprida ut besökarna. Mallorca tar tex bara emot reseskribenter under perioden november-mars och vill helst bara att det skrivs researtiklar om det man kan göra under den perioden.
Vad du som reser kan göra
Undvika
Ja det allra bästa är kanske att undvika de överturistade platserna helt, om man ska vara ärlig. Men det kan ju vara tufft. De är ju populära av en anledning. Har man inte sett Venedig, så vill man kanske ändå göra det någon gång i sitt liv. Dessutom kan det ofta vara svårt att förstå hur överturistad en plats är innan man faktiskt varit där och sett med egna ögon. Resebranschen och sociala medier är ofta rätt duktiga på att dölja överturismen i resebyråns beskrivningar, i artiklar och på bilder. Det har hänt oss mer än en gång att vi litegrann ångrat oss i efterhand, när vi sett mängden turister på plats.
Resa i lågsäsong
Om man ändå vill resa till en plats som man vet tar emot många turister, kan man välja lågsäsong. För att hjälpa till att sprida ut turismen. Samtidigt som man själv får en trevligare och billigare upplevelse.
Vi åker tex själva aldrig ut i Europa andra halvan av juli eller i augusti.
Gynna det lokala företagandet
Man kan aktivt välja att bo på lokalt ägda hotell, så att ens turistpengar åtminstone kommer det lokala livet till godo, eftersom det är de som får alla baksidorna av överturismen.
Kanske bör man faktiskt inte boka airbnb-lägenheter, allra helst inte de som hyrs ut av utländska investerare?
Visa hänsyn
Om man befinner sig på en destination som är hårt ansatt av turister bör man vara extra noga med att visa hänsyn mot lokalbefolkningen. Att hålla ner ljudnivån, inte skräpa ner förstås. Gå åt sidan för trafik. Inte gå in på privat mark, etc.
Inte hit-and-run
Hit-and-run har vi ju skrivit en helt egen artikel om. När man gör snabba tillslag över dagen till överturistade orter. Bara sliter på platser utan att bidra ekonomiskt. Genom att fundera över sitt beteende kan man agera annorlunda.
Läs också: ”Hit and run”- turism och effekterna av det
Vad man kan göra som reseskribent
Som reseskribent har man också ett stort ansvar. Att lyfta mindre kända alternativ. Att lyfta hållbara sätt att resa. Att beskriva och fota verkligheten. Många resefotografer går upp klockan 4 för att få den perfekta bilden med tomma gator i Florens. Och bilden blir ju bra. Fast inte sanningsenlig?
Dock kan jag som reseskribent ibland känna att man jobbar i motvind där. För det är ju de kända turistmålen som blir lästa. Hur mycket jag igen och igen försöker lyfta annat mindre känt.
Läs också: 10 okända sevärdheter i Sverige – som vi tagit med er till under pandemin
Så vart ska man åka då?
Jag har länge haft ett utkast på en artikel liggande. Där jag tänkt lyfta just de okända destinationerna, som inte alls är överturistade. Men har kommit fram till att det är komplicerat. Dels för att så många vackra platser faktiskt är överturistade idag. Dels för att det kan vara svårt för mig att veta. En plats som jag upplevde som fridfull i slutet av september 2014 kanske är galet överfull i augusti 2024?
Exempel på platser som jag vet har förändrats sedan mitt (första) besök är Florens, Brygge, Rom, Dubrovnik etc.
Men om jag ska ge mig på ett försök då?
Albanska alperna
2017 var Albanska alperna en helt genuin plats. Jag kan bara hoppas att det fortfarande förhåller sig så.
Läs också: Vår vandring från Valbona till Theth i Albanska Alperna
Ediger-Eller
I juni 2022 var den lilla byn Ediger-Eller i Moseldalen en dröm. Inga andra turister, lugnt och fint och sagolikt vackert.
Läs också: Moseldalen – så där som man alltid vill att det ska kännas på resa
Alentejo
Den portugisiska regionen Alentejo är fantastiskt vacker med dramatiska klippor, branta stup och insprängda härliga sandstränder. Enligt portugiserna själva, fullständigt öde och övergivet 11 av årets 12 månader. Bara i augusti väller de inhemska turisterna in. Så välj en annan månad bara.
St Olavsleden
St Olavsleden är en 1000-årig vandringsled mitt i Sverige. Ändå är det först på sistone som den har börjat marknadsföras som ett turistmål. Vandrarna är fortfarande få, lokalbefolkningen längs leden entusiastisk och allt väldigt genuint. Kanske är det läge att välja denna pilgrimsled i stället får de stora, kända, överturistade nere i södra Europa?
Läs också: Vandring längs St Olavsleden – Fränsta-Borgsjö
Karlsruhe
Nej men alltså, missförstå oss rätt. Vi tänker inte att ni ska turista i Karlsruhe kanske nödvändigtvis. Utan på platser som Karlsruhe. Att våga upptäcka platser helt utanför turistradarn. Möta det riktiga Tyskland, Spanien eller Österrike. Och få halva priset på boenden och mat mot för på de kända turistorterna.
Läs också: Karlsruhe – 30 år senare återvänder utbytesstudenten
Läs mer: Europas mest överskattade sevärdheter
Lyssna på SR´s program konflikt: ”Turister åk hem!”
Missa inga inlägg. Glöm inte att följa 4000mil på Facebook och på Instagram.
Intressant blogginlägg! När det gäller att få folk att turista att inte turista på massturism/överturismplatser kan bli svårt. Jag läste någon gång (minns ej var) att turister vill vara där det är trängsel då det stärker känslan att vara på rätt ställe.
Hehe, ja just det, det finns såna också ja. 😅
Själva är vi aldrig mer nöjda än när vi är helt själva någonstans. 😊
Det är ju också paradoxen i att turisterna vill se det ”genuina”, men det genuina är ju faktiskt inte så spännande. Det handlar ju om att folk jobbar, handlar och tittar på TV.. Att hitta ”halvpopulära” resmål tycker jag är bäst, men det är som du skriver lite utmanande.
Dagen efter vi var till Venedig (för två år sedan) var vi till Iseosjön. Skillnaden i folkmängd var slående 🙂
Hehe, det har du rätt i. En stentråkig vardagsstad i mellersta Tyskland, blir ju inte så roligt som resmål. 🙂
Fin reklam för Sankt Olavsleden!
Ja den är ännu en oupptäckt liten pärla. 🙂
Intressant inlägg. Just det där med att resa i lågsäsong är intressant. Vi som numera är pensionärer kan ju resa närsomhelst. Det känns helt fantastiskt. Helt plötsligt kan vi upptäcka ”det riktiga” livet. Visst är det trist när vi som bloggar inte kan visa soliga bilder i våra inlägg, vi ser ju att det är populärt, och reser vi till olika plaster under hela året blir det ju så. Men det är ju så det är och det måste kännas skönt för de som bor på riktigt populära platser. Men vi blir samtidigt lite konfunderade över att ”allt” är stängt off season.
Gillar att njuta av lugnet på olika ställen eftersom vi just nu kan det.😀
Precis. Bilder med sol och även bilder där man ”trollat bort” folkmassorna är de som ”säljer”. 🙂