Inlägget är ett samarbete med Blocket Resor


 

Debatten har varit lite polariserad och hård. Två läger. Flygskam eller klimatförnekande. Antingen har man insett att klimathotet är en realitet och är djupt oroad. Och lovat att stanna på marken. Fast vid bilen går väl ändå gränsen, för den behöver man ju. Och tjänsteresan för all del, så den gills inte. Och när detta väl är gjort ägnar man sig åt att skuldbelägga ”alla andra”.
Eller så klimatförnekar man. Klamrar sig fast vid den promille av vetenskapsmän som går mot den allmänna linjen. Och ropar ”Hurra, om klimatmupparna slutar flyga så kan jag flyga ännu mer.”

Flygskam

Jag gillar inte sånna debatter, då håller jag mig utanför.

Jag vet att klimathotet är verkligt och på riktigt, allt annat är att lura sig själv. Men jag har svårt att se att lösningen går via att vi alla 9 miljarder som bor på den här planeten en och en och frivilligt ska försaka och förändra oss individuellt. Inte bara flygresorna förstås, utan även merparten av vår konsumtion, de mesta av våra övriga resor, alla våra vanor egentligen. 9 miljarder, varav många precis har fått tillgång till den s.k. västerländska livsstilen. Alldeles nyss.

Och hur ska vi kunna avstå den oljeförbrukning som vi inte ens ser eller rår över? Som sker i byggandet av vår infrastruktur, våra bostäder och våra städer. Som skördar vår mat. Som sker i den underhållning vi konsumerar. Och hur vet vi säkert vad vi ska avstå allra mest? Är det verkligen flyget, är det biffen eller är det i själva verket sjöfarten som drar allra mest olja? Eller rent av tåget, när hela det gigantiska järnvägsnät som måste till om alla ska kunna ta tåget väl är byggt? Stålindustrin är ju en av de mest koldioxid-intensiva som finns där ute. Inte så lätt att veta för en enkel lekman och privatperson.

Flygskam

Mja, jag lutar nog åt att vi alla är ganska seriösa slavar under oljan. Hur mycket vi än vill annat och vill väl. Oljan som byggde världen. Som vi känner den. Inte mycket som vi tar för givet idag hade varit möjligt utan oljan. Vi, jordens befolkning hade aldrig kunna bli så här många. Olja gjorde det möjligt att försörja oss alla. För första gången. Men oljan håller också på att ödelägga vår planet.

Så vad slutar vi i i det här resonemanget då? Att det bara är att flyga på som vanligt? Nej, så tänker inte vi. Vi har faktiskt halverat vårt flygande från 2018 till 2019. Semestrat i Sverige och slagit ihop en weekend i Kiev med en resa till Jordanien. För att spara på det där flygbränslet. Reser mycket med tåg inom Sverige. Det har vi alltid gjort och nu ännu mer. Samt även mellan destinationer nere i Europa. Som ett alternativ till hyrbil. Vi hoppas också kunna få till en tågluff nästa år, för att inspirera de som tvekar.

Men allra mest nytta tror jag faktiskt att man gör genom att politiskt och finansiellt stöd till en fossilfri värld.

Vi har sedan massor av år klimatkompenserat via Vi-skogen. D.v.s. genom att bidra med syreproduktion till en koldioxiduppsvälld värld. Men nu börjar bättre alternativ komma fram. Alternativ där man kan klimatkompensera genom att betala pengar till forskning och projekt som syftar till att ersätta fossila bränslen med förnyelsebara. Och där tror jag vi har den stora hävstången här. Att ösa in pengar i dessa projekt, som alltså kan pågå i Sverige, men i ännu större utsträckning pågår i andra delar av världen där det behövs bättre. Bli månadsgivare. Som vi alltså bara är i Vi-skogen i dagsläget.

Och när vi flyger, för ja vi kommer att fortsätta med det, klimatkompensera ännu mer för själva resan. Blocket Resor lanserar nu en ny flygsökmotor med inbyggd klimatkompensering via GoClimateNeutral, som funkar precis så som jag beskrivit. Känns smart. Och rätt. Och faktiskt någorlunda klimatmedvetet.

Läs också: Tema skippa flyget: Omöjligt kamikazeuppdrag eller åtminstone ett rejält äventyr att ta tåget från Umeå till St Petersburg

 

10 Comments

  1. Jag kommer också fortsätta flyga. Satsar istället på att vara miljövänlig på hemmaplan. Åker i princip aldrig bil och gör jag det så samåker jag och jag äter sällan kött.

    • Gunilla Yourstone

      Ja det finns ju många sätt att försöka vara miljövänligt på. 🙂

  2. Pingback: Stories från oktober 2019 – Affärsfakta

  3. Det skall vara mycket till innan jag lägger ner eller ändrar mitt nöjesflygande. Klimathotet tror jag absolut på men jag tror helt klart att skambelägga flyget är fel väg att gå. Bättre att satsa på utbildning av de som precis fått tillgång till den västerländska livsstilen och de i 3:e världen om hur man tar hand om planeten. Och dessa kryssningsbåtar, frakten av prylar som köps utan eftertanke från Kina. Om inte du reser, hur har dina inköp rest? hur många tänker så? att handla på nätet är inte precis miljövänligt kontra ta sig till butiken. Tänk bara frakten av alla dessa nätshoppade prylar vs. att kleti och pleti tar sig till fots eller med cykel till Stadium / H&M eller tom matbutiken inom ett par kilometer vilket är verklighet för många nätshoppare.

    • Gunilla Yourstone

      Ja någonstans ska våra pengar gå. Och det mesta vi konsumerar kostar i koldioxid. Mest klimateffektivt vore förmodligen att sänka alla löner med 30%. 🙂

  4. En tanke jag har lekt med är att om det blev ett världsomspännande produktionsförbud på tallrikar, glas, bestick, kläder med mera – hur länge skulle vi klara oss på det som redan finns? Antagligen rätt så länge. Dock skulle det kräva ett helt nytt världsomspännande sätt att tänka på när det gäller individers försörjning på jorden. Att få sin lön bygger ju på verdiskapning och konsumtion. Nej, här krävs nog en världsrevolution om man ska få ned utsläppen.

    • Gunilla Yourstone

      Jag har sett någon uträkning om att Sverige skulle klara oss 50 med de kläder som idag finns i landet.
      Men svårt att få folk på bred front att frivilligt avstå…

  5. Pingback: Månadssvep för Oktober, barndop och nästa resa - Discovering The Planet

  6. Per Johansson

    Det talas så mycket om flygskam, jag har inte flygskam. Stålindustrin och t ex Cementa på Gotland
    släpper ut massor, men hur många har stål- eller cementskam? Tågen i Tyskland, hm, elen kommer
    även från kolkraftverk, har man tågskam då, eller gäller bara skammen de som flyger?
    F ö har det blivit mycket vänsterpolitiskt det hela i alla fall i Sverige, anser jag. Det är en modegrej, om
    något år är det något annat, men visst, klimatet ändras och det lär påverka oss alla, men jag lyssnar
    hellre på akademiska och trovärdiga forskare och vetenskapsmän, än på barnungar om Greta som
    uppmanar ungar till skolstrejk vad hjälper det klimatet? Det vore bättre om hon uppmuntrade till
    studier, t ex av historiska klimatförändringar. Det blev stor klimatförändring vid slutet av bronsåldern,
    trots att folk varken flög, åkte, båt, tåg eller bil, och det inte släpptes ut massor från stål- och cement-
    industrierna. Skolkskam vore kanske inte helt fel? Vi har skolplikt i Sverige, det är bra!

    • Gunilla Yourstone

      Ja flygskammen hamnade snett. Våra aktiviteter på sociala medier alstrar ju lika mycket koldioxid också som flygandet.
      Men visst måste vi förändra samhället och hitta nya energikällor.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *